het leven volgens henkdecorte

09 januari 2007

Het einde van de monarchie?




Wat een gedoe vandaag rond die getuigenis van Laurent! Nu ja, het is natuurlijk ook niet niks: de zoon van een regerende koning die moet getuigen in een fraudezaak. We hebben in dit gespleten landje al veel meegemaakt maar dit nog niet.

Ik heb het soms wel voor Laurent. Let op: ik ben een overtuigd republikein en wil de monarchie in ons land zo snel mogelijk afgeschaft zien, maar net daarom heb ik het wel voor Laurent. Hij is al sinds zijn jeugd een luis in de niet zo propere pels van ons koningshuis. Hij was de nagel aan de doodskist van zijn oom Boudewijn. "als hij nog leefde, hij zou zich omdraaien in zijn graf," zou mijn fijne collega Jan Demol zeggen. Laurent deed volgens zijn oom en tante alles wat niet hoorde en deed niks wat hij hoorde te doen . Ook thuis kon hij niks goed doen, zijn ouders leefden letterlijk naast elkaar en pisten geregeld naast de pot, mooi voorbeeld voor een opgroeiende puber. Ze staken hem dan maar het grootste deel van de tijd op internaat. En dat hadden ze beter niet gedaan: het was daar dat hij destijds een minderjarig vriendinnetje bezwangerde en zo bijna de hele koninklijke familie ten schande bracht. En wie mocht het oplossen? Nonkel Boudewijn. En hoe lostte die dat op: abortus! De man die enkele jaren later geschiedenis schreef door zijn eigen geweten zuiver te houden door het niet-ondertekenen van de abortuswet, die man verplichtte - gesteund door de kardinaal - dat arme west-vlaamse meisje om haar kleine - weliswaar onwettige - prinsenkindje te laten weghalen. In een katholiek ziekenhuis notabene. Nog straffere tsjevenstreken kun je van een katholiek moeilijk verwachten, lijkt me. En dan staan mensen er soms verbaasd van dat ik katholieke kerk beschouw als het summum van de hypocrisie. Godverdomme!

Maar goed, Laurent dus. Ik heb altijd wel wat sympathie voor de dwarsliggers, schenenstampers en excentriekelingen in onze maatschappij in het algemeen en het koningshuis in het bijzonder. Maar - zo ben ik dan weer - ze moeten dat dan wel op eigen kosten doen. Ik begrijp nog steeds niet waarom onze regering enkele jaren geleden besloot om Laurent en zijn gezin een dotatie te geven. 'zomaar', omdat hij destijds toevallig verwekt werd in de schoot van een Italiaanse prinses die volgens de burgerlijke stand gehuwd was met de playboy-broer van de koning der Belgen. Want dat - en alleen dat - is de voorwaarde om in dit land een royale dotatie te kunnen krijgen.
Vandaag heeft hij in de rechtbank verklaard dat hij wel wist dat zijn villa werd gerenoveerd met geld van de marine, maar "dat hij dacht dat dat wel in orde was." Hij vertrouwde daarin zijn adviseur Noël Vaessen. Wel, ik wil Laurent zelfs nog geloven als hij dat zegt. De bedoeling van adviseurs is namelijk dat die je advies geven en dat je hen daarin kan vertrouwen. Vergeet niet dat Laurent geen echte hoogvlieger was op school, ik moet mij eerlijk gezegd ook laten adviseren dor een vertrouwenspersoon (mijn vrouw, maar vertel het niet verder) als het over mijn boekhouding gaat.

Dus: het voordeel van de twijfel. Maar wel naast de kwestie: schaf gewoon alle priviliges van dat 19de-eeuwse koninklijke huis af. Laat die mensen zijn wat ze zijn: triestige, hypocriete, werkloze adel.
Oh ja, op de officiële website van het koningshuis kun je nagaan wat onze 'gedoteerden' moeten doen voor hun geld: op de agenda van Laurent is het meest recente de aanwezigheid op een concert op 20 december. Er stond niks ingevuld op de dag van vandaag. Tiens, hij moest toch in Hasselt zijn voor iets?

Geen opmerkingen: