het leven volgens henkdecorte

05 januari 2007

klimmende kerstman


Kertdag is al twee weken voorbij en toch zie ik nog overal kersversiering hangen. Een klein persoonlijk onderzoek tussen mijn woonplaats en het station van Halle heeft mij geleerd dat in 64 procent van de gevallen een klimmende kerstman tot het gebruikte versiersel behoort.
Asjeblieft, haal die rode rotdingen weg en verbrand ze als offer aan de godin van de originaliteit.

Het is wat laat, ik weet het, maar ik heb met net ingeschreven op www.wegmetdegevelkerstman.be . Een actie van ene Bart van Lijsebetten uit Dendermonde. Fijn initiatief, maar zoals zo vaak is het natuurlijk een beetje als preken voor eigen parochie.

Wie zou er als allereerste zo'n klimmende kerstman aan z'n huisgevel hebben gehangen? Je moet het hem nageven: het zal toen wel leuk en uiteraard origineel geweest zijn. En ik kan mij voorstellen dat iemand die die eerste gekerstende bergbeklimmer zag moet gedacht hebben: "he, ik woon hier 130km vandaan, laat ik dat leuke idee maar pikken, geen mens die weet dat ik het niet zelf heb bedacht." Maar ondertussen heeft dus 64% van de huizen zo'n bengelende baardmans hangen! Wat bezielt mensen toch om als lemmingen met verstand op nul de massa te volgen?
Welk gevoel zou die pionier nu hebben als hij het resultaat ziet van zijn origineel idee? Trots of schaamte? Het moet een beetje lijken op het gevoel dat de uitvinder van de e-mail heeft wanneer hij 's ochtends 78 spam-berichten moet deleten.

Wat denken mensen zo rond 15 december? "Onze buren hebben zo'n klimmende kerstman, ik wil dat ook, want dat is toch leuk en tof?" Of denken ze: "Als onze buren dat hebben moeten wij dat ook hebben, want anders vallen we uit de toon en dat is wel het laatste wat we willen."

Ik zou het hen eens moeten vragen...ik zou dat echt eens moeten doen.

Geen opmerkingen: