het leven volgens henkdecorte

15 februari 2007

Eigen achtertuin eerst

Nationalisme en chauvinisme zijn twee eigenschappen die ik niet bezit. Soms vind ik dat zelf raar, soms zelfs een beetje jammer. Als ik zie hoe andere mensen hun doen en laten zo kunnen laten bepalen door hun nationalistische reflexen of hun chauvinistische gevoelens dan wordt ik jaloers: dat maakt het leven namelijk veel gemakkelijker.

Neem nu die Monumentenstrijd op Canvas. Stel nu dat ik gebruik zou willen maken van mijn monumentale stemrecht, op welk monument zou ik dan moeten stemmen? Het lijkt mij de bedoeling dat ik stem op een monument of een project waarvan ik vind dat het die € 500.000 verdient. Om dat te kunnen bepalen kan ik niet anders dan alle monumenten en hun renovatieproject bestuderen. Dat kan via de tv-uitzendingen, via de website of via de honderden andere media die informatie gaven over de monumenten. Voor alle duidelijkheid: ik heb dat NIET gedaan, en ik denk net zo min dat die tienduizenden Vlamingen die al ge-smst of gestemd hebben. Ah, neen, die hebben het zich namelijk gemakkelijk gemaakt, die stemmen gewoon op het monument dat bij hen in de buurt ligt, of in het slechtste geval: een monument dat ze kennen, dat ze bijvoorbeeld eens met hun oma en opa hebben bezocht, of waar ze ooit op schoolreis zijn geweest. En als hun monument is uitgeschakeld stemmen ze op dat monument dat daarna het kortste bij is gelegen. Zo kreeg ik deze week een persbericht waarin stond dat alle Limburgers in de finale voor de stroopfabriek in Borgloon zullen stemmen. Ook diegenen die twee weken daarvoor nog een halve oorlog uitvochten tegen die stroopfabriek omdat ze eigenlijk voor de mijnsite in Winterslag supporterden, wellicht omdat hun vader daar nog had gewerkt. Huh? Waarom zouden alle Limburgers op een Limburgs monument moeten stemmen? Zijn die er allemaal van overtuigd dat die stroopfabriek het meeste recht heeft op die € 500.000?

Mijn fantastische collega Jan rijdt al enkele weken met een sticker op z'n auto rond met daarop in grote letters: 'Stem Cinema Plaza!'. Toen ik hem vroeg waarom antwoordde hij "dat dat toch logisch was", hij woont namelijk in Lint, het dorp naast Duffel. Ik zei dat ik dat niet begreep. Hij begreep niet waarom ik dat niet begreep.

WAAROM TOCH?
Waarom is iedereen zo - letterlijk dan - kortzichtig dat ze monumenten en andere dingen uit hun eigen dorp/regio/provincie beter vinden dan andere?
Waarom is mijn schoonmoeder ervan overtuigd dat er alleen maar lekker brood gebakken wordt in haar geboortedorp, ook al woont ze daar nu 40km vandaan. Waarom vindt mijn buurman het raar als ik mijn huis laat bouwen door een aannemer uit een andere provincie als er bij ons in het dorp "toch ook aannemers zijn"? Argumenteren dat de smaak van brood niet regionaal bepaald wordt en dat bij de keuze van een aannemer ook de kwaliteit en de prijs van zijn werk van belang zijn helpt niet eens.
"Van bij ons": dat is het enige argument dat telt. Het straffe is dat zelfs opgaat voor mensen met een racistische reflex: heel wat Vlamingen zijn diep in zichzelf racisten, al is diegene die ben hen mee aan de band staat, of met hun zoon mee voetbal speelt, of enkele huizen verderop in de straat woont "wel ne goeie". Ah ja, want dat is er ene "van bij ons".

Nooit gedacht dat een actie als Monumentenstrijd zo pijnlijk duidelijk zou maken dat we allemaal - behalve ik? - diep vanbinnen extreem nationalisten zijn.

Geen opmerkingen: