het leven volgens henkdecorte

03 april 2007

Ingenieurs van mijn kloten


Afhankelijk zijn van anderen waar je geen vertrouwen in hebt, dat is toch zo ongeveer het ergste wat er bestaat?

Voor de bouw van ons nieuwe huis hebben we - uiteraard - een architect in de hand genomen. Die mens doet zijn werk en levert ons na enkele kladversies een schoon bouwplan af. Na lang zoeken vinden we een aannemer die wil werken op onze voorwaarden (betaald per uur en losse periodes). Wat blijkt enkele dagen voor die man aan de funderingswerken wilt beginnen? De architect wil de funderingsplannen laten berekenen en opmaken door een ingenieursbureau. Ik dacht dat voor een gewone rijwoning de architect voldoende kennis van zaken had om dat te doen. Blijkbaar is dat niet zo. Soit, op aanraden van de architect neem ik contact op met zo'n ingenieur. Die maakt na meer dan een week eindelijk een offerte op: die berekening kost ons meer dan €1000. Veel geld, maar goed, zonder kan het blijkbaar niet en dus stuur ik onmiddelijk een reply via mail met de melding dat we akkoord gaan met de prijs. Ik doe dat via mail omdat ik ervan uitga dat elke dag een verloren dag is. Omdat de aannemer zit te wachten vraag ik de ingenieur hoe lang die berekening duurt. Hij zegt "anderhalve week". Na drie weken bel ik 'm met de vraag waar die berekening blijft. Het antwoord: "pas binnen 4 weken". Het ging om anderhalve week werk maar waar ze niet meteen konden aan beginnen. "Dat moet een misverstand geweest zijn." Aaaaargh!!!

Na enig aandringen belooft hij dat de volgende week alles klaar is. Gisteren (twee weken later) viel uiteindelijk een envelop met het resultaat in de bus. Wat zie ik als ik daar met mijn lekenoog even naar kijk: een gigantische fout. Hij heeft namelijk een extra bewapening voorzien op die plek waar hij dacht dat de schoorsteen kwam. Wij hebben helemaal geen schoorsteen in ons huis!

Wat een verschrikkelijk gevoel is dat: afhankelijk zijn van mensen die langer gestudeerd hebben, veel geld vragen voor hun werk (alhoewel, € 1000 voor anderhalve week werk, dat is eigenlijk heel slecht betaald, soit),je aan het lijntje houden én dan uiteindelijk iets afleveren dat nergens op slaat. Ik weiger die pipo te betalen, gereplyede offerte of niet.

Geen opmerkingen: