het leven volgens henkdecorte

17 juni 2007

Zessendettig kere geërgerd.

"Twiehonderdzessendettig" , "ze geeft al licht van haar eigen" en "hoe noemt uwe vriend". Steph Goossens was weer helemaal zichzelf. Ik ben er zeker van dat dat ook de goede raad was die de makers van het feelgood-programma Fata Morgana hem hebben meegegeven: "blijft uzelf, Steph".

Ik hoop voor de rest van de mensheid dat Steph Goossens niet zichzelf blijft. (of 'zijn eigen blijft' om het in zijn lelijke taaltje te zeggen). Ik snap niet wat kijkers en bazen in deze zesderangs Sergio (en dat was al een tweedehands Walter Grootaers) zien. Ja, hij was twee afleveringen aandoenlijk in Steracteur, sterartiest. Twee, en toen was ik 'm al kotsbeu.

Maar goed, stel dat ik een uitzondering ben en dat het waar is dat al die kijkers hem een sympathieke gozer vinden. Is het dan echt zo veel gevraagd om een beetje op je taal te letten als je een televisieprogramma presenteert? Op de openbare omroep dan nog.

Ja, ik zou dit beter niet schrijven, ik weet het. DIt gaat in tegen de belangen van mijn broodheer. Binnenkort krijg ik misschien de opdracht om eindredacteur te zijn bij een programma dat hij presenteert. Welnu, ik hoop dat het er ooit van komt, dan zal ik de eerste zijn op tafel te kloppen en te eisen dat ie wat manieren leert.
Mijn kinderen kijken namelijk mee en ik vind het taaltje van Steph erger dan een blote tiet of wat gratuit geweld op teevee.

1 opmerking:

Hans zei

Henk, het taalgebruik dat sommigen hanteren in televisieprogramma's stoort me ook wel eens, al is mijn eigen taalgebruik waarschijnlijk ook verre van correct (maar het verschil tussen noemen en heten wordt er bij mijn kinderen van jongsafaan wel in geklopt), maar ik zou je als goede raad een citaat uit een bekend nummertje van Doe Maar willen overhandigen: "...er zit een knop op je TV, die helpt je zo uit de puree..."