het leven volgens henkdecorte

08 juli 2007

Hier gebeurt gelukkig niks.

"Amai, papa, ik ben blij dat in België woon, hier gebeurt gelukkig niks". Het kwam uit de mond van K., 9 jaar, terwijl ze naar het het televisiejournaal zat te kijken. Er was een bomaanslag gepleegd in Irak en er zijn overstromingen in Pakistan, India en China. Een kind raakt daar nog door geraakt. Ik moest mij inhouden om weer een preek af te steken. Als ik boos ben op haar of haar zus durf ik wel eens zinnen te gebruiken waarin de woorden 'godverdomme' 'blij' 'moeten' 'zijn' 'anderen' 'veel' en 'minder' voorkomen. Dat helpt meestal niet. Het journaal van vandaag hielp blijkbaar wel.
Bijna had ik haar een antwoord gegeven dat begon met "zie je nu wel...". Gelukkig kon ik me inhouden en moest ik lachen, lachen om de vaststelling dat hier in België gelukkig niks gebeurt.
Ze heeft begot gelijk.
En toch ergeren we ons met z'n allen dood. Waarom toch? Omdat Radio1 een aantal zomerprogramma's uitzendt die net iets minder creatief ingevuld zijn dan de voorbije jaren? Blijkbaar wel. Op het forum van Radio1 staan massa's berichten die Fris&Co en presentator Sven Pichal met de grond gelijk maken. Ik ben verantwoordelijk voor dat programma (maar - voor alle duidelijkheid - NIET voor die belachelijke titel). Ik geef toe, Fris&Co is niet van dezelfde kwaliteit als Wilde Geruchten of Camping Casablanca. Sven Pichal is (nog) geen presentator met de kwaliteiten van Annemie Peeters, Koen Fillet of Johan Terryn. Maar het resultaat op de radio is godverdomme wel 100 keer beter dan men op dat fucking forum doet uitschijnen. Het scheelde niet veel of ik zou pleiten voor censuur. Maar gelukkig woon ik in België en gebeurt hier niks.

Geen opmerkingen: