het leven volgens henkdecorte

13 augustus 2007

Aanbid het Vliegende Spaghetti-monster

Toen zijn universiteit besliste om voortaan ook intellegent design te gaan onderwijzen naast de evolutietheorie schreef Bobby Henderson een brief naar zijn oversten. Hij was het eens met die beslissing, want - zo redeneerde hij in zijn brief - studenten moeten verschillende theoriën naast mekaar kunnen leggen om voor henzelf te beslissen in welke theorie ze willen geloven. Maar... volgens hem was er niet één intelligent design-theorie. Er zijn er meerdere. Hijzelf gelooft bvb dat het universum, de aarde en alle levende wezens zijn geschapen door het Vliegende Spaghetti-monster. Hij noemt zichzelf en alle anderen die hierin geloven Pastafarians. Geweldig!
Hij legt in die brief uit dat geen van alle gelovigen er bij waren toen het Spaghetti-monster het universum schiep, maar ze bezitten wel geschreven bronnen uit die tijd. Cool!
Nog cooler: hij schrijft dat wetenschappers proberen om de lange evolutietijd te bewijzen met de koolstof-14 methode maar dat die wetenschappers natuurlijk geen rekening houden met de krachtige noedel-armen van het spaghetti-monster, die kunnen namelijk alle koolstof14-metingen van die wetenschappers bijsturen.
Fantastische kerel. Zijn brief begon als een grap (alhoewel hij het meende) maar zijn Church of the Spaghetti Monster heeft ondertussen enkele tienduizenden volgelingen én een geweldige merchandising. Ik heb mijn t-shirt al besteld. Of word ik nu al te devoot?

Iets anders maar toch hetzelfde. Ik heb zin om op 11 september in Brussel mee te gaan betogen tegen de islamisering en shariarisering van Europa. Ik weet het, het is kompleet foute boel en de organisatoren zijn mensen met wie in in de verste verte niks wil te maken hebben, maar de islam is een religie en ik ben tegen religie... of het moet iets zijn met een Vliegend Spaghetti-monster.

Geen opmerkingen: