het leven volgens henkdecorte

21 augustus 2007

Oops! (Afscheid van Radio1 (2))

Dan denk je dat je blog toch niet gelezen wordt en dat je 'm dus gewoon kan gebruiken om wat gedachtenkronkels op te zetten en wat beslommeringen van je af te schrijven, als een soort privé-notitieblokje maar dan online. Ja, tarara.

De voorbije dagen heeft De Standaard tot twee keer toe verwezen naar deze blog. Vrijdag had Sam De Graeve het in zijn stukje over hoe sommige BV's het niet kunnen laten om als privé-persoon te reageren op slechte kritiek. Een van de voorbeelden die hij gaf was de reactie van A. op mijn stukje over de vernieuwingsoperatie van Radio1. Hij noemde deze blog 'aandoenlijk' omdat er nooit op gereageerd wordt. Hij heeft - twee keer - gelijk. En zaterdag noemde Marcel Van Nieuwenborgh mij in zijn column 'Alles wel beschouwd' "een van de meest gepassioneerde radioredacteurs die de VRT-radio de jongste jaren in dienst heeft gehad". Lees maar. Slik.

Een vreemd gevoel van trots en angst leverde het op. Uiteraard trots om gelezen te worden én zo door Marcel V.N. bestoefd te worden, angst omdat ik zo bij de ex-collega's - waarvan ik zeker weet dat sommigen dit lezen - de indruk wek een hetze tegen Radio1 te zijn begonnen. Wat dus - voor alle duidelijkheid - niet de bedoeling was en ook niet is.

Ik heb in 'Afscheid van Radio1' trouwens nooit geschreven dat Radio1 sowieso slecht wordt. Er stond dat ik in september met een bang hart zou luisteren. Ik had wel heel harde kritiek voor het muziekbeleid van de voorbije maanden. Daar blijf ik ook bij. Ik heb twintig minuten geleden nog eens 'On the radio' van Regina Spektor gehoord in Cabrio. Dat was nog maar de 423ste keer deze zomer.

Maar er is hoop. Er is nu eindelijk een baas om de vernieuwingsopratie in goede banen te leiden. (Sorry dat ik wat cynisch, ziek en zurig wordt, A..) Gisteravond raakte bekend dat Wim Coessens, ex-De Morgen en nu nog Filmfestival van Gent, zich voortaan netmanager van Radio1 mag noemen. Hij mag een gat vullen van meer dan een half jaar baasloosheid. Al was het wel jammer dat ik het al in De Standaard-Online had gelezen vooraleer ik het op Radio1 hoorde. En was het extra jammer dat mijn ex-collega's het pas officieel - via e-mail - te weten kwamen nadat al het in enkele online-kranten stond. Toch?

UPDATE: ik heb net vernomen dat de Radio1-medewerkers het nieuws gisteren al iets vroeger kregen, toch nog net voor het op destandaard.be stond. Iets minder ziek en zurig zijn, Henk. ok Henk.

Geen opmerkingen: