het leven volgens henkdecorte

07 september 2007

brandende kwesties

Wanneer gebruik je een CO2-brandblusser en in welke omstandigheden ben je beter af met een poeder-brandblusser? Sinds vandaag weet ik het. Ik mocht vanochtend als chinese vrijwilliger van onze dienst deelnemen aan een brandblusoefening op het werk. Eerst 15 minuten theorieles over de verschillende soorten branden (Klasse A, B, C) en wat je dan hoort te doen en vooral niet te doen. Daarna een uurtje geoefend met echt vuur. Toch wel eens nuttig om zo'n ding echt in je hand te hebben gehad.

Tijdens de oefeningen dwaalden mijn gedachten even af naar vorig weekend. Ik was toen de verwilderde tuin in Denderleeuw aan het 'opkuisen'. Dat leverde gigantische stapels groenafval en twijgen op. Hoewel ik weet dat het eigenlijk niet mag begon ik een vuurtje te stoken, kwestie van toch een beetje af te geraken van dat groen. Het was pure nostalgie: het deed me terugdenken aan mijn jeugd in het bos waar mijn broer en ik het vuur brandend moesten houden terwijl vader ons stuk bos opkuiste. Het duurde echter niet lang, na een tijdje kwam een buurvrouw van enkel huizen verderop een beetje boos kijken vanwaar dat vuur kwam. Eerst deed ik alsof haar niet had opgemerkt maar dat hield ik niet lang vol. "Ge weet toch dat dat niet mag?" riep ze mij toe. "Ja, ik weet dat wel, maar het is maar een beetje takken en bladeren. Heeft u te veel last van de rook?" vroeg ik naief. Ja dus. Ik beloofde haar om het vuur te doven. Toen ik dat deed doofde ook mijn werkplezier voor een flink stuk. Die godverdomse groenen! Het is dankzij hen dat we geen 'vuurtje-stook' meer mogen doen in de eigen tuin. Eerlijk gezegd vind ik dat toch maar een onnozele regel. Dat een mens geen autobanden en geen huisafval meer mag verbranden in de tuin is volstrekt te begrijpen en te verdedigen, maar wat is er mis met het opbranden van snoeiafval en opgedroogd onkruid? Zeker als je weet dat er op datzelfde moment miljoenen ares bos in brand staan in Griekenland en er op de VRT honderden liters benzine en white spirit in brand worden gestoken om pipo's als ik te leren wat het verschil is tussen een CO2- en een poederblusser. En dan zwijg ik nog over al die barbecues elk weekend in Vlaanderen. Dat stinkt en geeft toch ook rookhinder bij de buren? Enfin, bij mij toch. Bestaat er een actiecomité voor de herinvoering van het 'vuurtje-stook'? Dan wil ik graag lid worden.

UPDATE: tiens, in mijn zoektocht naar een actiecomité vond ik op deze site dat vuurtje-stook toch nog mag, zij het dan enkel met droog hout. Hoe zit dat nu feitelijk?

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoe dat zit ?

Het zit zoals het zit. En meteen toont jouw dwaling aan dat 'de Groenen' maar al te vaak (en door sommigen grààg) allerhande regelneverij wordt verweten die, ofwel, er helemaal niet is, ofwel, waarvoor de Groenen niet verantwoordelijk zijn.

Maar kom : 3 onzevaders en 10 weesgegroetjes, en je bent er vanaf.

Wim