het leven volgens henkdecorte

05 september 2007

Ik ben Belg en daar ben ik fier op

Net nu de vraag of Vlaanderen een onafhankelijke staat moet worden - als daar al een meerderheid zou voor bestaan onder de bevolking - voelde ik me plots weer heel trots als Belg. Het federale parket is een rechtszaak begonnen tegen een aantal vertegenwoordigers van Scientology in ons land. (hier meer) Op basis van de getuigenissen van enkele ex-leden worden ze beschuldigd van afpersing, oplichting, inbreuken op de handelspraktijken, overtreding van de privacywet en onwettige uitoefening van de geneeskunde. Als het echt tot een proces komt heeft het Belgische gerecht een wereldprimeur vast. Iedereen heeft het recht om een religie of zelfs een sekte te beginnen, maar ze moeten zich wel aan de regels houden. In de V.S. steekt dat zo nauw niet, daar is Scientology door de overheid zelfs erkend.

Scientology laat zich uiteraard niet zomaar uitroeien: ze hebben hun duurbetaalde advocaten al opdracht gegeven om de zaak op procedurefouten te kunnen winnen. Volgens hen is met het uitlekken in de pers het geheim van het onderzoek geschonden. Ze verwijzen ook naar een recente uitspraak van het Europese Hof voor de Rechten van de Mens. Dat pleitte voor de erkenning van Scientology als religieuze beweging in heel Europa. Het kleine Belgiƫ neemt het op tegen het geld en de invloed van Scientology. Ik ben Belg en daar ben ik deze keer fier op.

Geen opmerkingen: