het leven volgens henkdecorte

26 september 2007

Uitnodiging

Mailtje gekregen van Pat Donnez, producer-presentator bij Radio1 en bijna gepubliceerd dichter. Dat mailtje bestond maar uit een zin: 'Dag, voel je niet verplicht, maar het helpt ;-)'
In de bijlage zat een uitnodiging voor de feestelijke voorstelling van zijn eerste (?) dichtbundel: Het is een mooi leven (zolang je niet bestaat).
Het wordt een multimediale poëzievoorstelling in de Nona in Mechelen, met artistieke bijdragen van Chris Lomme, Lore Dejonckheere (ken ik die?) , Gerry De Mol en Pat himself.
Wel, beste Pat, ik kom niet. Ik voel me ook helemaal niet verplicht. Begrijp me niet verkeerd, je was een fijne collega, je bent een toffe peer en je bent een getalenteerde mens, dat is het niet. Maar ik voel me nooit verplicht om ergens te zijn. Niemand beslist wat ik in mijn vrije tijd doe. Schoolfeestjes, personeelsbarbecues, tupperware-avonden, vrijgezellendrinks, familiereünies, ... ik bepaal zelf wel waar ik naartoe wil. Sociale druk is mij - wat dat betreft - volkomen vreemd.
En er is nog meer: ik heb het niet zo begrepen op multimediale poëzievoorstellingen. Poezië is er niet om gemultimediaseerd te worden, poëzie is er om in een stil hoekje gelezen te worden. Eventueel met wat klassieke muziek en een espresso erbij, maar dat is dan ook de enige multimedialiteit die echte poëzie kan verdragen.
Het zal dus zonder mij zijn. Voel je niet beledigd, maar het helpt ;-). Ik wens je een fijne voorstelling en een ruim publiek.

Geen opmerkingen: