het leven volgens henkdecorte

08 september 2007

zij zijn begonnen

Na 1 dag oordelen mocht niet, na 5,5 dag mag dat misschien toch wel al een beetje. Vanochtend begon ik een mailtje aan Jan Hautekiet, de gloednieuwe presentator van de al even nieuwe actualiteitsquiz 'Dubbelcheck' op Radio1, met deze woorden: "Dag Jan, vergeef je het mij als ik zeg dat ik Dubbelcheck 'verrassend leuk' vond?" In die paar woorden zit meer verborgen dan ik in eerste instantie bedoelde. Het zinnetje was alleen maar een binnenkomer om hem wat goede raad te vragen over een tweedehands digitale piano. Daar is hij namelijk nog veel beter in dan in quizjes presenteren. Nu ik het opnieuw lees in de 'verzondern items' van mijn postvak merk ik dat het toch wel heel erg multi-interpretabel is.

Soit, meteen met de alreeds opengetrapte deur in huis: ik heb goeie dingen gehoord, verrassend goeie dingen, nieuwe dingen zelfs....maar toch ook veel van hetzelfde, minder geslaagde vernieuwingen én slechte dingen die gebleven zijn. Vooral dat laatste baarde mij destijds zorgen en deed mij o.a. beslissen om af te haken als medewerker van Radio1 zoals ik toen schreef "misschien ook wel als luisteraar".

Eerst het goeie. Ik heb deze week al elke keer genoten van Feyten of Fillet: verrassende, speelse, originele en toch intelligente en interessante radio. Een programma dat ook verder denkt dan de kortzichtige journalisten soms doen. Koen verslikt zich nog wel 'ns in zijn eigen intro of in de eindcue maar die foutjes bedek ik (zoals de voorbije jaren) graag met de flink gewatteerde mantel der liefde. Flip zat donderdag nog wat onzeker in de studio en dat kon je goed horen, maar dat komt ook nog wel in orde, ze zijn elkaar zeker waard. Ik kijk in ieder geval al uit naar maandag 19u.

Wat nog meer? 'Dubbelcheck' dus, niet bijster origineel qua concept, maar dat moet ook niet altijd. Jan op zijn best (dat is: van achter de microfoon en niet achter zijn bureau van nethoofd, dat zeg ik al jaren, blij dat ze dat nu ook door hebben). Ik heb een uur lang meegespeeld en af en toe geglimlacht met de radde tong van Jan. Meer moet het soms niet zijn.

Ook sterk: Jan Sprengers met Classics. Ik had 'm al een paar jaar niet meer gehoord maar hij klinkt nog steeds als vroeger: degelijk, niet te frivool en strak. Een presentator van een muziekprogramma zoals een presentator van een muziekprogramma hoort te zijn. Een aanwinst.

Ik heb ook veel dingen gehoord die eigenlijk niet nieuw zijn. 'Mezzo' en 'Stories' zijn allebei - zij het elk in een andere richting - afgeleiden van De Nieuwe Wereld en Wilde Geruchten. Dat is op zich niet zo erg. Dat is zelfs goed. Maar nieuw is het natuurlijk niet.

Ach, de conclusie blijft min of meer dezelfde als na die eerste dag: echt heel nieuw is die nieuwe Radio1 niet. De hamvraag is echter: is dat nu goed of slecht? Ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit. Ik merk wel dat ik hoe langer hoe meer last krijg van die steeds terugkerende zelfde platen. Dat blijft even enerverend als iemand die op zijn blog in elke post klaagt over de steeds terugkerende zelfde nummers op de radio. Klopt, maar zij waren wel begonnen!
UPDATE: Jan heeft al teruggemaild met piano-advies, mijn opmerking over 'Dubbelcheck' heeft hij genegeerd.

Geen opmerkingen: