het leven volgens henkdecorte

04 oktober 2007

Veggie Thursday


Eergisteren had Koen Fillet in zijn programma een gesprekje met een sympathieke vegetariër. Dat bijvoeglijk naamwoord moet erbij. Meestal zijn vegetariërs semi-fundamentalistische ambetanterikken die het welzijn van een kieken belangrijker achten dan de gevolgen van een burgeroorlog in Soedan. Ik overdrijf maar een heel klein beetje.
Maar deze was dus anders. Ik weet niet meer hoe hij heette en welke vereniging of sekte hij vertegenwoordigde maar hij was dus sympathiek. Meer nog: hij was intelligent, rustig argumenterend, grappig en ... hij overtuigde mij. Er is wellicht een oorzakelijk verband tussen dat laatste en alles daarvoor in die zin. Hij somde voor Koen op hoeveel beesten een gemiddelde Vlaming of Belg eet in zijn leven: een derde van een paard, 5 runderen en kalveren, 7 schapen en geiten, 24 konijnen en wild, 42 varkens, 43 kalkoenen en ander gevogelte, 789 vissen en 891 kippen. Het zijn geweldige cijfers, maar toch waren het niet de cijfers die mij overtuigden, het was de manier waarop hij het verkocht.
Ben ik nu een vegetariër? Neen, maar ik heb zowaar aan mijn vrouw en kinderen voorgesteld om voortaan elke donderdag vleesloos door te brengen. Mijn vrouw was meteen voor, de kinderen waren minder enthousiast maar die moeten toch luisteren, daar zijn het kinderen voor.
Het gaat er niet om dat we allemaal veggies worden, wel dat we even stilstaan bij het feit dat we met z'n allen veels te veel vlees eten. En dus is zo'n vleesloze donderdag een prima begin en toch niet louter symbolisch.

Is het gelukt? Euhm... ik betrapte me vanochtend op het eten van een heerlijke boterham met paardenham. Had ik mijn mooie voornemen al overboord gegooid? Neen, ik had er gewoon even niet aan gedacht dat het vandaag donderdag was. Dat kan gebeuren. Ik heb die ene boterham nog opgegeten, weggooien zou helemaal te gek zijn. De rest van de dag was vleesloos. Vamiddag een soepje gegeten en daarnet een lekkere wokschotel met oesterzwammen en quornreepjes klaargemaakt. Zelfs de kinderen hebben niet meer gemord dan anders.
Ik kijk nu al uit naar volgende donderdag.

Geen opmerkingen: