het leven volgens henkdecorte

13 december 2007

Radio Plasky vs. Lisbeth Imbo

Dankzij Koen Fillet heb ik de blog van de gebroeders Plasky ontdekt. Leuk geschreven kritiek op pers en media, soms terecht, soms niet. In een van hun schrijfsels hebben ze het over de blog van Radio1-presentatrice Lisbeth Imbo. Hun kritiek is even mals als een biefstuk die 10 minuten in de microgolf is gegaard.

Ik heb hier een dubbel gevoel bij. Ik moest lachen met de kritiek op haar literaire talent (voor alle duidelijkheid: ik besef goed genoeg dat ook ik op dat vlak geen hoogvlieger ben), maar ik heb het ook wel moeilijk met het anoniem kritiek leveren. De gebroeders Plasky zijn overduidelijk mensen uit de media. Wie (enkelvoud of meervoud?) achter dat leuk gevonden pseudoniem zit is voorlopig een even groot raadsel als de vraag of er in het jaar 2007 nog een dak op mijn huis komt te staan.

Kritiek leveren is makkelijk, vandaar dat het ook een van mijn favoriete bezigheden is, kritiek leveren op mensen die je dagelijks tegen het lijf kan lopen is al wat moeilijker. Anoniem kritiek leveren is dan weer héél gemakkelijk, zelfs iets té wat mij betreft.

Het is ook wel vreemd dat ze het als zogezegde radiomakers enkel hebben over Lisbeths literaire talent en niet over haar talenten als radiopresentatrice.
Sinds september is ze - in afwisseling met Annelies Beck - de leading lady van De Ochtend op Radio1. Dat Lisbeth beursdalingen en overstromingen aaneenrijgt met gegiechel en schalkse vrolijkheid mag je haar niet kwalijk nemen. Ik weet dat ze in werkelijkheid ook stukken vrolijker is dan haar voorgangers Roger Deknijf en Geert Spillebeen, dus daar kan ze niks aan doen. Wie zich daar als luisteraar aan stoort kan niet mee met zijn tijd of is een ouwe zaag of is die twee tegelijkertijd.
Neen, waar IK het moeilijk mee heb is haar spraakgebrek. Of eigenlijk, spraakgebreken, meervoud. Ik heb er in de voorbije jaren al vaak mensen over aangesproken maar blijkbaar ben ik de enige die het hoort.
Het eerste spraakgebrek betreft het wisselen van de g en de h, een klassieker onder de spraakgebreken. In tegenstelling tot wat de meesten denken is dat niet enkel een probleem van West-Vlamingen. Lisbeth is Geraardsbergse, iets wat ze zelf uitspreekt als "Heraardsbergse". Neen, ik lieg. Als Lisbeth dat uitspreekt klinkt het ongeveer als "Heraadberse", en dan zijn we meteen aan dat tweede spraakgebrek: wanneer er 3 of meer medeklinkers in elkaars buurt opduiken durft Lisbeth er wel 'ns een paar van overslaan. Ik heb al tevergeefs gezocht naar een patroon. Het is niet enkel een kwestie van medeklinkers, vanochtend hoorde ik haar de het woord "voorzitter" uitspreken als "voorster". In dit geval liet ze dus de - redelijk noodzakelijke klinker - i verdwijnen. Ik kan dus niet precies duiden wat er fout gaat, maar als je er een beetje op let, wat ik persoonlijk helaas nog amper kan onderdrukken, dan merk je dat ze heel vaak dat soort vreemde dingen doet.

Lisbeth is intelligent, is een goeie interviewster en ze kan ingewikkelde materie bondig en verstaanbaar overbrengen, drie dingen die een goeie radiopresentatrice onderscheiden van - pakweg - de buurvrouw van mijn dakwerker. Maar een radiopresentatrice met een spraakgebrek... of twee?
Ik kan het niet precies duiden, en zij kan er wellicht weinig aan doen. Maar een beetje bekwaam logopedist moet zoiets toch horen, moet dat kunnen duiden en zal er toch ook iets aan kunnen doen?

Ik ken Lisbeth persoonlijk en ik kom haar nog wel 'ns tegen in de gangen van de VRT. De kans dat ze mij bij een volgende ontmoeting doodbliksemt met haar mooie ogen is reëel. Als ik daar niet tegen kon zou ik dit niet schrijven.
Of bij Radio Plasky werken.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

"Ik heb er in de voorbije jaren al vaak mensen over aangesproken maar blijkbaar ben ik de enige die het hoort."
je bent heel dapper, genk, maar geb je gaar er ooit over aanhesproken?
dat zou me van jou verbazen

Aïda zei

Ik ben dan toch liever ouderwets... en dat spijt me niet.

http://blogderzuchten.wordpress.com/?s=jawadde+dadde

En mij stoort het echt niet dat ik niet weet wie de gebroeders Plasky zijn. Het is goed geschreven, grappig en niemand wordt persoonlijk gekwetst toch? Laat ze maar doen, ik vind ze top!

henk de corte zei

@anoniem: neen, maar ik ben dan ook nooit haar producer of nethoofd geweest, tenslotte is dat hun taak. Zoals u terecht opmerkte is enige lafheid ook mij niet vreemd.

@aïda
ik zeg niet dat het mij stoort dat de Plaskys anoniem blijven, maar het is wel gemakkelijk. Vraag maar aan Lisbeth Imbo zelf of ze zich gekwetst voelt. Ik denk dat ik het antwoord al ken. Ik las net op je http://blogderzuchten.wordpress.com/?s=jawadde+dadde dat je Peter Decroubele zo graag hoort. Als er een man op Radio1 is met een spraakgebrek is die het toch? Volgens mij staan zijn knieën vol blauwe plekken van het struikelen over zijn eigen 'r'.