het leven volgens henkdecorte

18 januari 2008

1 Jaar Gratis

Morgenavond spelen varkensboerin Kathleen, vertaalster Elke, wc-madam Nathalie en de gepensioneerde vertegenwoordiger Camiel de finale van 1 Jaar Gratis. Enfin, 't is te zeggen, morgenavond zendt één de finale uit. Ze is enkele maanden geleden al gespeeld.

Ik verklap uiteraard niet wie uiteindelijk wint/gewonnen heeft, maar ik mag wel vertellen dat er toffe vragen inzitten, ik heb ze namelijk zelf geschreven. De finale begint met bijzonder fijne weetjes over de jonge Siegfried Bracke en de snelheid van vingernagels (huh?). De winnaar wordt uiteindelijk bepaald door een vraag over knelpuntberoepen. Zijn varkensboerin en WC-madam trouwens knelpuntberoepen? Kijk zelf maar, net als dat miljoen andere Vlamingen.

In Dag Allemaal - met klemtoon op het eerste woord, ik ben een Brabander - van deze week zegt Herman Van Molle iets over het eindredacteurschap van 1 Jaar Gratis. DA vraagt hem hoe het was om voor de eerste keer niet met zijn zakenpartner/rechterhand/boezemvriend Karel Vereertbrugghen samen te werken. Hij antwoordt (naar waarheid, trouwens) iets over een geldkwestie tussen de VRT en Karel. Hij eindigt echter met te stellen dat het de eerste maar ook de laatste keer was dat hij een programma maakte zonder Karel als eindredacteur.

Ik hou mij sterk en probeer het niet persoonlijk op te vatten. Het zal ook wel tactiek en een geldkwestie zijn, hoop ik.

Geen opmerkingen: