het leven volgens henkdecorte

15 januari 2008

De mensen achter het nieuws

Een hele week lang heb ik me ingehouden. Na de boze reacties op de posts over VRT-collega's en -programma's schoot de titel van deze blog door mijn hoofd telkens ik een post wilde beginnen over wat ik de voorbije week op uw en mijn openbare omroep heb gezien/gehoord/gelezen. Na een week vertwijfeling blijkt het antwoord "ja, ik kan niet anders".

Waar ik me vooral aan stoor in de hele vernieuwing van alle nieuws- en duidingsprogramma's is de 'verpersoonlijking' van het nieuws. De VRT-nieuwsdienst wil u en (in iets mindere mate ook) mij laten kennismaken met de 'mensen achter het nieuws'. Vandaar ook de geweldige naam van de nieuwe vrtnieuws.net: deredactie.be ! Met mijlen voorsprong de idiootste en foutste naam voor een nieuwswebsite ooit. Behalve die titel word ik ook ambetant van die smilende kopjes bovenaan en de 'onbekende' nieuwsmaker onderaan de homepage. IK WIL BEGOT NIET WETEN WIE dat nieuws monteert, inleest, uittikt of desnoods politiek verdraait. Ik wil weten WAT het nieuws is. Liefst met wat duiding bij, als dat - excuseer mij - niet te veel gevraagd is.

Laat de personalities en mooie en minder mooie gezichtjes voor de showbizz en het amusement. Laat nieuws alstublieft gezichtloos zijn. Een beetje zoals nieuws.be , alleen jammer dat die site ook inhoudsloos is.
Het is ook nooit goed.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Nieuws.be: wat niet is kan nog komen nietwaar.

henk de corte zei

@anoniem
Bedoel je dat www.nieuws.be nog inhoud zal krijgen of dat er binnenkort ook gezichten op geplakt worden?

Anoniem zei

inhoud dus