het leven volgens henkdecorte

09 januari 2008

Scrabble en Bowie op de radio


Gisteren twee partijtjes gescrabbled tegen mijn ma. Het eerste heb ik gewonnen, het tweede niet. Dat laatste kan te maken hebben met het feit dat mijn moeder steeds sterker wordt in het spelletje en dat de kloof tussen ons verkleint. Toch geloof ik graag dat het lag aan de muziek die te horen was tijdens ons tweede Scrabble-spel. De radio van ons ma staat 's avonds vaak op Klara. Ook gisteren was dat zo. Om 22u begon Bart Vanhoudt aan zijn uurtje Mixtuur. Het begon met 'Please, Mr. Gravedigger', een nummer van de jonge - nog cabaretachtige- David Bowie dat ik al 20 jaar niet meer gehoord had, het staat ergens op een cassette'je uit mijn jonge jaren. Dat cassette'je slingert nog ergens op mijn oude jongenskamer, twee verdiepingen boven het Scrabble-bord.

Dat nummer te horen gaf mij het gevoel dat ik verwacht van straffe radio: een combinatie van verrassing en herkenning, een mix van nostalgie en een klets rond uw oren. Ik probeerde mijn moeder uit te leggen waarom ik zo plots opkeek van mijn spel, ik brabbelde iets over '20 jaar geleden'. Ze bleef echter geconcentreerd bezig met de harde realiteit van het eigen moment. Het werd uiteindelijk iets met U en een W van 39 punten. Maar ik was de kluts kwijt. Wat volgde was een uur lang eigenzinnige Bowie-covers en een belabberd tweede spel. Tussen het anagrammen en punten tellen door probeerde ik te luisteren naar de teksten van samensteller Gerrit Valckenaers. Ik hoorde jazz passeren, ambient house, filharmonische orkesten en af en toe Bowie zelf. Af en toe hoorde ik iets vetrouwds maar het merendeel was nieuw voor mij. Bij elke afkondiging keek ik uit naar het vervolg. Even wilde ik het woord 'openbaring' leggen, helaas, het werd 'opa' en 'om', goed voor een schamele 24 punten. Deze mixtuur was slecht voor mijn imago als scrabbelaar maar o zo goed voor de moral van de muziekmens in mij. Leve David Bowie, leve Klara, leve Mixtuur, leve de radio. Al zet ik 'm volgende keer toch wat stiller, sorry ma.

Geen opmerkingen: