het leven volgens henkdecorte

15 februari 2008

Een dag zo goed dat hij drie keer naast het doel schiet




Een mens raakt soms in de war. Het is vandaag vrijdag 15 februari. Zo ver kan ik nog mee. Maar het is ook dikketruiendag, koffiestop-actiedag én 'trek de stekker uit het stopcontact'-dag.
Voor het eerste word je opgeroepen om een dikkere trui te dragen dan anders. De verwarming staat namelijk enkele graden lager dan op andere dagen. Ik vind dat geweldig nieuws want meestal is het hier op kantoor sowieso te warm. Die dikke trui ben ik vergeten, gewoon niet aan gedacht vanmorgen. Dat ligt aan mij, dat weet ik.
Die koffiestop-actiedag is al wat ingewikkelder. We worden vandaag aangemoedigd om vooral veel koffie te drinken - of thee, of chocomelk. Die koffie wordt ons aangeboden door Broederlijk Delen. Hij is dus gratis, maar je wordt toch vriendelijk gevraagd een bijdrage te deponeren in een kartonnen collectebus. Voor alle duidelijkheid: ik heb er geen enkele moeite mee om een bijdrage te storten voor Broederlijk Delen, ik ben vandaag (eerst op school en later op kantoor) al 'gestopt' voor 3 koffies en een chocomelk ' en heb in totaal al 12 euro betaald. Alleen, het is allemaal wat ingewikkeld zo op een vroege ochtend. Die 12 euro was namelijk al het kleingeld dat ik op zak had. Wat als ik zo meteen nog een koffie wil? Moet ik dan doen alsof ik nog iets in die bus gooi? Of moet ik die brave BD-mens uitleggen dat ik voor mijn 12 euro toch nog wel een beetje recht heb op een extra koffie? De kans is groot dat ik het probleem vermijd door gewoon geen koffie meer te drinken. Stop met koffie.
En dan komt die stekker-uit-het-stopcontact-dag er nog bij. De VRT wil vandaag meten hoeveel elektriciteit we verbruiken als we allemaal ons best doen om zuinig te zijn. Een nulmeting heet zoiets. Ik ben vandaag beginnen werken in het halfdonker, dat lukte prima. Maar toen mijn collega erbij kwam ging plots het licht aan. Ondertussen draaien alle PC's vollen bak en doet de kopieermachine overuren. De liften werken trouwens ook. Die koffie van Broederlijk Delen was lekker heet. De drank- en snoepautomaten werken allemaal heb ik gezien. De slagbomen aan de ingang werkten ook. De televisieschermen op de nieuwsredactie spelen allemaal, en geloof mij: dat zijn er veel! Ik weet het toch zo niet. Zou de VRT vandaag écht minder elektriciteit verbruiken?




Geen opmerkingen: