het leven volgens henkdecorte

12 februari 2008

Uitgezonderd plaatselijk verkeer

"Plaatselijk verkeer, mijnheer?"
"Wel, ik kom van Lembeek en ik moet naar Gooik."
"Dat is geen plaatselijk verkeer mijnheer. U weet toch dat u dan langs de Edingse en de Ninoofse Steenweg moet rijden?"
"Ja maar dan moet ik een uur vroeger vertrekken. In Halle staat alles stil."
"Dat kan zijn, mijnheer. Als u geen plaatselijk verkeer bent (sic) mag u niet langs hier rijden. We gaan een PV opstellen."

De dag was nog niet goed begonnen en ik had al een rothumeur. Een boete. Niet voor overdreven snelheid, dat zal me namelijk niet snel overkomen, geen foutparkeerderij, dat heb ik ondertussen al geleerd. Ook geen smaad aan een politieagent, al scheelde dat niet veel nadat ik de boete kreeg. Neen, ik heb een boete gekregen omdat mijn verkeer niet plaatselijk genoeg was.

Ja, ik weet het, zo'n verkeersbord met 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' hangt daar niet voor niks. Dat dient om de bewoners van die straat te beschermen tegen al te veel sluipverkeer. Ik begrijp dat.
Maar in een straat waar alleen maar koeien wonen wordt mijn begrip toch al wat kleiner. Zouden koeien zure melk geven van te veel sluipverkeer?

Trouwens, die weg is ook ├ęcht wel korter. Ik heb het even gecheckt bij de routeplanner van Touring. Voor het traject Lembeek-Gooik scheelt 'm dat toch al gauw 1,5 km. Dat is 10% van de totale afstand. En als ik in Halle 30min sta aan te schuiven verbruikt mijn auto minstens 40% meer benzine. Vanuit puur ecologisch standpunt is mijn route dus perfect te verantwoorden. Wat zeg ik? Als die plaatselijke koeien een paar boeren laten berokkenen ze ons milieu meer schade dan mijn binnenweg. Maar dat telt waarschijnlijk niet.

Bovendien, als alle sluipchauffeurs die samen met mij die weg nemen plots de route via Halle zouden nemen zou het verkeersinfarct dat er al elke dag heerst alleen maar erger worden. Maar dat telt waarschijnlijk nog minder.

Mijn verkeer was niet plaatselijk. Ik had ook kunnen liegen. Deze blogger heeft een mooi antwoord klaar voor als hij wordt tegengehouden in zo'n straat met 'uitzonderlijk plaatselijk verkeer'. Waarom lees ik die blogs altijd achteraf? Neen, waarom denk ik altijd dat ik met eerlijkheid het verst kom? Naieve onnozelaar.




Geen opmerkingen: