het leven volgens henkdecorte

04 februari 2008

Verbeter de spellingcorrector!

Grote vertwijfeling sloeg toe, daarnet tijdens het uitschrijven van een programmavoorstel. Ik schreef de zin "Wat voor de camera’s gezegd wordt is niet altijd hetzelfde als wat men achter de schermen vertelt." Ik weet van mezelf dat ik moet opletten met dt-fouten. De regels zijn mij bekend maar blijkbaar typ ik soms sneller dan ik denk. Soit, in Word van Windows word (zonder -t!) je tijdens het tikken als het ware van over de schouder begluurd door een virtuele leraar Nederlands: de spellingcorrector. Nu eens onderlijnt hij dingen in het rood, dan weer in het groen. Het verschil tussen die twee ontgaat mij trouwens. Een probleem waar ook de milieubewuste huisvrouw Margaretha Guidone last van had, maar dat geheel terzijde.

Wat ik wilde zeggen: die spellingcorrector suggereert af en toe iets. Als je 'klotedossier' tikt vraagt hij bvb of je niet 'koetsier' bedoelt en van 'Bart Debie' vindt hij dat het 'debiel' moet zijn.


En nu komen we weer bij het begin: in de zin "Wat voor de camera’s gezegd wordt is niet altijd hetzelfde als wat men achter de schermen vertelt. " onderlijnt hij het laatste woord in het groen en stelt hij voor om er "verteld" van te maken. Nog nooit heb ik zo vaak na elkaar de regels van de werkwoordvervoeging opgesomd. En heel even sloeg de vertwijfeling toe: ben ik nu echt gek geworden? Maar een spellingcorrector van Windows krijgt mijn zelfvertrouwen niet klein: 'men vertelt' eindigt op een -t!


Ook ontdekt: als je 'spellingscorrector' schrijft onderlijnt hij in het groen en doet hij de suggestie 'spellingscorrector' (je leest het goed: precies dezelfde schrijfwijze). Volgens Van Dale mogen zowel 'spellingcorrector' als 'spellingScorrector'.


Hoe zedt je dat ding af?


Geen opmerkingen: