het leven volgens henkdecorte

06 maart 2008

Cijfers over de fiscus gecontroleerd

De fiscus controleert te weinig onze belastingaangiftes. Dat is wellicht waar. Maar hoé weinig precies? Ik wil dat toch graag weten. Je weet maar nooit dat ik ooit zoals alle andere - niet naieve - Belgen vals wil spelen bij het invullen van mijn aangifte. Dan wil ik ook wel weten wat de statistische kans is dat ik wordt gepakt.
Vanochtend in het radionieuws probeerde men mij te informeren over die controles.

In het nieuws van 8u, 8u30 en 9u sprak men over "3 kansen op 1000". In diezelfde journaals liet men professor fiscaal recht Michel Maus aan het woord. Die man sprak over de verhouding tussen het aantal controles en het aantal belastingplichtigen. Die verhouding was 0,32% en hij vertaalde dat voor de niet-wiskundigen onder ons als "1 kans op 3000" om gecontroleerd te worden. Ik ben geen professor fiscaal recht maar ik kan wel tellen. 0,32% is min of meer hetzelfde als "3 kansen op 1000". Journaliste Trui De Mare had het dus zélf wel goed berekend maar liet de telfout/verspreking van de professor wel in haar stukje zitten. Meerdere keren zelfs.
Luister zelf via deze link

Terwijl ik op deredactie.be alles nog eens wilde nakijken, want op een kutochtend als deze durf ik wel eens te gaan twijfelen aan mijn eigen intellectuele kwaliteiten, las ik plots dat de kans op controle "3 op 100" was. Dat is op een uur tijd een vertienvoudiging!

Uiteraard weet ik ondertussen dat het gaat om "3 kansen op 1000" maar een beetje respect voor een verspreking van een professor fiscaal recht moet toch kunnen? Ik probeer mij al de hele tijd voor te stellen hoe hij bij elk journaal waarin hij zich vanochtend zelf kon horen ineenkromp van schaamte. Hoe lang zullen zijn studenten hem hiermee nog plagen. Ik schat de kans dat ze dat bij de volgende examens nog eens boven halen toch op 32%, zijnde 3 kansen op 10, of 1 kans op 3 of 100 kansen op 1/3 van 1000.

En een beetje correcte informatie op deredactie.be mag toch ook?
conclusie: deredactie.be controleert te weinig haar eigen cijferberichtgeving.

Geen opmerkingen: