het leven volgens henkdecorte

29 april 2008

Verboden camera

Actrice Ianka F. was ooit mijn droomprinses. Ze speelde toen de rol van Prieeltje in Kulderzipken. Toen had ik nog niet door dat je acteurs nooit mag vereenzelvigen met de rol die ze spelen. Het zijn tenslotte acteurs.

Vandaag is ze geen droomprinses meer. Integendeel, ze gaat meer en meer op in haar rol van ambetante stiefmoeder zonder relativeringsvermogen. In de Humo van deze week mag ze vertellen hoe haar tv-week eruit ziet. Ik wil het niet hebben over het feit dat ze - typisch - eerst zegt dat ze geen tijd heeft om tv te kijken en vervolgens bij alle programma's die vernoemd worden toch iets kan vertellen. Wat me meer boeit is haar mening over 'verborgen camera's'. Ze haat ze, ze zouden zelfs moeten verboden worden. Ze begrijpt niet wat er grappig is aan het beetnemen van andere mensen. Om haar stelling kracht bij te zetten vertelt ze... wacht ik zet er een fotootje bij.



Ianka wordt nog kwaad als ze erover praat. Ha!
Wat ze er - wellicht om het schuim op haar mondhoeken in toom te houden - niet bijvertelt is dat die camera's helemaal niet verborgen waren, ze stonden op 40cm van haar mooie gezichtje. De presentatrice waarvan ze de naam niet wilt of durft te vernoemen was Saartje Vandendriessche. Saartje had effectief een niemandalletje aan dat gemaakt was van twee sjaaltjes uit de Wibra. De meeste aanwezigen vonden haar outfit wel geslaagd, ook Ianka trouwens. Ofwel loog ze voor de camera, ofwel loog ze tegen Humo. De grap was dat iedereen op dat feestje uitpakte met de sjiekste jurken en dat Saartje de show stal met iets van €7,56 aan. Echt subtiel is die grap misschien niet, maar het wordt pas echt om te huilen als je als slachtoffer achteraf komt eisen dat je uitspraken niet mogen worden uitgezonden.

Koest henk, nu weer in uw kot.



4 opmerkingen:

ianka fleerackers zei

Inderdaat koest Henk. Je zou denken dat je kan liplezen als je bij de radio werkt, maar daar moet bij jou nog wat aan gewerkt worden, denk ik. Of je hebt natuurlijk het verhaal maar van een zijde gehoord. Zou kunnen, of je conclusies getrokken door alleen te kijken.Kan ook. Hoe dan ook hier spreken vooroordelen uit. De juffrouw in kwestie had zelf gelogen over het doel van het programma en de herkomst van haar outfit en verwachtte van ons wellicht een 'wow , wat een beloftevolle ontwerper'als reactie. Pas de dag nadien bracht ze ons op de hoogte van de ware toedracht. De wibra grap was dus alleen voor de kijker bestemd, en wij, onwetenden die het niemandalletje wel geslaagd vonden voor zo'n schone als zij maar niet voor onszelf, maakten ons in hun ogen belachelijk terwijl we oprecht meenden dat het gedragen kon worden . Of het nu van de wibra komt of niet. who cares. Enfin, interessant om weten dat, ondanks het feit dat je voor de radio werkt en dus eigenlijk wel weet hoe journalisten interviews uitschrijven, er toch nog intrapt om een humo artikel niet met het nodige korreltje zout te nemen en vergeet dat elke zin eigenlijk dubbel zo lang was uitgelegd en verduidelijkt. Maar goed, humor zat er wel in, zeker in de eerste zin van 'het fotootje', waarvoor ik je dank. Voor de rest, bezint eer ge begint en dan moogt ge voor mij terug uit uw kot. ianka
ps. lees mijn boek 'Roodkopje' eens.

henk de corte zei

Dag Ianka,
sorry voor het late antwoord, ik was even onder de indruk van je reactie.

Op het gevaar af een welles-nietes-spelletje te beginnen wil ik je toch wijzen op twee dingen:

1. Je kan Saartje en de makers van deze 'grap' moeilijk verwijten dat ze je heeft voorgelogen. Ze deed zich voor de gelegenheid inderdaad voor als presentatrice van een lifestyle-programma. Je hebt het volkomen juist als je stelt dat het de bedoeling was om positieve quotes uit te lokken over haar 'jurkje'. Dat zou nooit gelukt zijn als ze gezegd had dat het voor een humorprogramma op Canvas was. Bekijk het zo: de culinaire recensent van de Guide Michelin zou ook nooit objectief kunnen oordelen als ze in de keuken wisten wie hij was.

2. Het was niet de bedoeling om jullie - onwetende BV's - belachelijk te maken. Het enige wat we wilden aantonen was dat mensen - in het algemeen - overdreven veel aandacht - en geld - besteden aan sjieke kledij, terwijl iets van de Wibra (cliché bewust gekozen) er soms ook geweldig goed uitziet. De opnamen op de Nacht van Exclusief waren één onderdeel van die hele bewijsvoering.

Zoals je mij vriendelijk verzocht heb ik mij wat geïnformeerd over Roodkopje. Het boek heb ik nog niet maar haar blog was al een fijne kennismaking.

Ik las ergens over haar: "Ze is zelfverzekerd, maar twijfelt veel. Ze wil alles, maar krijgt het niet. Ze probeert te zwijgen, maar dat lukt haar niet."
Nooit gedacht dat we zoveel gemeen hadden.

henk de corte zei

@ de 'anderen'
op vraag van Ianka is de verdere briefwisseling over deze kwestie verhuisd van deze blog naar onze privé-mailbox. Ik ging daar graag op in.
Laat het mij kort samenvatten met de woorden 'volwassen', 'einde' en 'discussie'. Oef.

rendv zei

Ik ging het net zeggen: zouden jullie daar niet eens samen een pint bij gaan drinken en het uitklappen? :-)