het leven volgens henkdecorte

16 mei 2008

De Expo van Mei '68

"Allez 't is goed, op één voorwaarde: dat jullie mij vanaf nu tot 2068 gerust laten." Zo moet ongeveer het antwoord geklonken hebben nadat een Radio1-medewerker Paul Goossens contacteerde om te gast zijn in het nieuwe zaterdagochtend programma van Jan Hautekiet: Mei '68-40jaar later.

Morgen is Paul Goossens daar te gast om het nog maar eens over zijn persoonlijke inbreng in de revolutie van toen te hebben. Ik ga zeker luisteren, ik wil wel eens horen of hij zijn gebrek aan enthousiasme in de uitzending goed kan verbergen. Het getuigt wel vaneen zekere cool en zelfrelativering van de programmamakers om dat antwoord in de promo voor die uitzending te gebruiken. Ik hou daarvan.

Onlangs was er een gelijkaardig feit: een van die vele Expo'58-uitzendingen op Canvas begon met een geweldige uitspraak van centrale gast Zaki: "Pfft, ik vond die hele Expo'58 maar niks. Ik ben er 1 keer naartoe geweest en dat was één keer te veel." (of zoiets, ik citeer nu even uit het blote, pas geschoren hoofd). Ook wel typisch voor Zaki natuurlijk. Zaki is een professionele dwarsligger, iemand die zo dwars ligt dat hij soms zelf ontspoort. Ik hou daarvan.

Het doet je natuurlijk wel nadenken over die manie van de media om hele programma's en programmareeksen op te hangen aan een evenement of een verjaardag van een evenement. Ooit was dat een goed idee. Ooit wel, maar trop is te veel. (Of heb ik dat ook al eens te vaak geschreven?)

Ik vraag me trouwens af: zouden de media in mei'68 veel aandacht hebben geschonken aan de 10de verjaardag van Expo'58?

2 opmerkingen:

MC zei

Aan zowat àlles kan tegenwoordig een avondvullend programa opgehangen worden.

MC zei

+M