het leven volgens henkdecorte

07 mei 2008

Week van de 'fucking' goeiedag.

De geweldige lieden van Boodschap zonder Naam doen het weer! Ze hebben van deze eerste volledige week van mei een Week van de Goeiedag gemaakt. Met een leuke tv-spot wordt iedereen aangemaand om tegen iedereen die hij tegenkomt goeiedag te zeggen. Om de tamme en/of verzuurde Vlamingen over de streep te trekken kun je daar nog geld mee winnen ook. Tot 25.000 euro zelfs!

In een eerste reactie reageerde ik met een luid "fuck off!" op deze actie. "Moeten ze nu weeral geld beloven om de mensen een goeiedag te laten zeggen?" riep ik tegen mijn huisgenoten. Die reageerden amper op mijn gebrul, ze zijn dan ook veel gewoon.

Maar dat was dus een eerste, impulsieve reactie. Hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik ervan overtuigd ben dat dit een geniale campagne is.
Toen ik op de website zag dat het reactieforum grafisch netjes is opgedeeld in twee kampen (Geweldig Initiatief vs. Is het al zo ver gekomen?) was ik er helemaal uit: geniaal!

Door zich zo op te winden over de combinatie vriendelijkheid-geld en de spontaniteit van een "goeiedag" kapot te relativeren wordt onrechtstreeks iedereen, zowel de pro's als de contra's aangezet om na te denken over de verzuring in onze maatschappij.
Natuurlijk hebben diegenen die "altijd vanzelf goeiedag zeggen, ook als er geen geld mee te verdienen valt" gelijk maar dor zich hierover zo op te winden tonen ze meteen ook dat ze bijwijlen zelf een beetje verzuurd kunnen zijn. Ik pleit mee schuldig.

Het enige waar ik de genialiteit nog niet van heb ontdekt is deze pagina. Hierop staan filmpjes waarin de winnaars bekend gemaakt worden. Je ziet korte interviewtjes met die winnaars, afgenomen door een vriendelijke maar toch niet bijster getalenteerde reporter. Het enige wat je NIET te zien krijgt is die "goeiedag" waarom het allemaal draait. Heel vreemd. Kan iemand mij helpen de geniale zet hierachter te ontdekken?

1 opmerking:

broertje Hans zei

goeiedag !!