het leven volgens henkdecorte

23 juni 2008

Blij dat de enquête is ingevuld.

Alle werknemers van de VRT werd onlangs gevraagd een enquête in te vullen over hun welzijn op het werk. Mij dus ook. De kop van de uitnodiging en de link naar de online-vragenlijst was de vraag 'Blij met je job?'.
Ik heb eerst geprobeerd de uitnodiging te negeren, niet uit principe, eerder uit luiheid en een aangeboren enquête-fobie. Hoewel die enquête volledig anoniem verloopt kreeg ik na enkele dagen een herinnerings-mail. In eerste instantie voelde ik me betrapt maar die mail bevestigde al snel dat ik lang niet de enige was: er had nog maar 40% van het personeel de vragenlijst ingevuld. Meer argumenten had ik niet nodig om dat legendarische uitstelgedrag van mij nog eens op de proef te stellen.
Vandaag kreeg ik een derde herinnering. En omdat ik nog liever een vragenlijst invul dan een oneindige lijst herinneringsmails delete heb ik mij er toch maar doorgeworsteld.

Worstelen was het. Als ik iets doe wil ik het goed en correct doen. Maar wat moet je in godsnaam met een stelling als "Ik weet bij wie ik terecht kan als ik slachtoffer zou zijn van ongewenst gedrag op het werk." Dat lijkt mij een ja/neen-vraag. Maar ja (of neen, het blijft anoniem, nietwaar) aanklikken kan niet. Ik word geacht te kiezen uit een reeks standaardantwoorden die varieert van 'helemaal oneens', over niet eens/niet oneens' tot 'helemaal eens'. Huh?
Hetzelfde probleem met deze opgave: "Ik vrees dat ik een andere directe leidinggevende zal krijgen in de toekomst". Stel (het is en blijft anoniem) , stel dus, dat ik uitkijk naar een nieuwe directe ledinggevende, moet ik het dan oneens zijn met de vrees of eens met de nieuwe leidinggevende in de toekomst?

Na 2 van de 9 pagina's heb er al genoeg van, maar dan komt deze stelling: "Zelfs als ik zou zwemmen in het geld, bleef ik deze job toch doen." Humor in serieuze vragenlijsten, daar hou ik wel van.

En dan, in de reeks stellingen waarvan de aan te klikken antwoorden variëren tussen 'zelden(minder dan een keer per jaar)' en 'bijna altijd (dagelijks)' heb ik het weer moeilijk met de relativiteit van antwoordmogelijkheid 'dikwijls (eens per week)'.
Waarom is dikwijls gelijk aan 1 keer per week? Bij de stellingen "Als ik 's morgens opsta, heb ik zin om aan het werk te gaan" en "Ik ben enthousiast over mijn baan" kan je één keer per week toch moeilijk als dikwijls beschouwen?! De vraag "Hoe vaak vul je tegen je zin een slecht opgestelde enquête over het werk in?" stond helaas niet in dat lijstje.

Maar allez, het duurde inderdaad niet veel langer dan de beloofde twintig minuten en nu zijn we er vanaf. En ik ben nog altijd blij met mijn job.

Geen opmerkingen: