het leven volgens henkdecorte

06 juni 2008

Koppen zonder spijkers

Het was aangekondigd als 'het allereerste - echt exclusieve - grote interview' met Prins Filip.
Bart De Wever omschreef het vanochtend op Radio1 als "een mix tussen Royalty en een uitzending door derden" en dat het een uitzending "een nieuwsdienst onwaardig" was. Ik vrees dat ik Bart De Wever alweer gelijk moet geven.

Alhoewel, De Wever beweerde dat er geen kritische vragen werden gesteld. Dat is niet helemaal waar. Wim Devilder deed zijn best. Er stonden scherpe vragen op zijn fiches. Alleen antwoordde de monseigneur zo ver naast de kwestie dat je je afvroeg of hij wel luisterde naar Devilder. Twee of drie keer deed hij zelfs niet de moeite om te antwoorden en maakte hij zich ervanaf met een kort "daar antwoord ik niet op." Tja.

Hoe anders zou het gegaan zijn als Phara het interview had gedaan, zou die de Prins wel op de vraag doen antwoorden hebben? We zullen het helaas nooit weten. Wellicht was het interview er nooit gekomen als de VRT Phara als sparringpartner had voorgesteld.

Het ergste is misschien nog wel dat het propaganda-filmpje werkte. Zelfs mijn eigen vrouw raakte vertederd door de beelden van het gelukkige gezin op de binnenkoer van het Kasteel van Laken. Tot ze Bart De Wever hoorde vanochtend en besefte dat ze dwaalde.

Op deredactie.be kan je hier deelnemen aan een poll. De vraag is: Heeft de Koppen-reportage uw oordeel over prins Filip veranderd? "Neen, maar wel dat over de nieuwsdienst" staat helaas niet tussen de antwoordmogelijkheden.


2 opmerkingen:

Niels zei

Eindelijk nog iemand die niet hopeloos vertedert is geraakt door onze "O zo lieve prins".

Frapant was de commentaar van een journalist gisteren die bemerkte dat hij wellicht wel een tweedehands wagen zou kopen van de prins. Daar heeft ie gelijk in: misschien zou ik dat ook doen. Maar mijn garagist hoeft geen natie te vertegenwoordigen die - zullen we't maar eerlijk toegeven - volgens mij beter af is zonder een koningshuis.

De reportage was kwaliteitsloos: voorbereide vragen, ontwijkende antwoorden, en áls er al een antwoord kwam, dan werd de hopeloze structuur van het koningshuis bevestigd: log, elitair, zonder enige voeling met de frustraties van het volk.

Ik ben blij dat er nog kritische geesten zijn. Doe zo voort!

(dit bericht ontdekt via google blog reader, toen ik zocht naar de reden waarom deredactie.be down was)

Lies zei

Ach, de vraag is of de VRT-nieuwsredactie er méér van had kunnen maken. Als Prins Filip bij elke ietwat kritische vraag hard met zijn been begint te zwiepen, maar de lippen stijf op elkaar houdt, kan noch Phara, noch Wim daar iets aan veranderen. En wie goed gekeken heeft, kon onze toekomstige koning toch duidelijk af en toe door de mand zien vallen. Zonder dat dat met de mantel der liefde bedekt werd. Of heb ik het mis?