het leven volgens henkdecorte

27 juni 2008

Leve de statistiek.


Een tijdje geleden gooide Koen Fillet een stokje in het bloggers-hoenderhok. Hij wilde van de Vlaamse bloggers te weten komen hoeveel bezoekers ze dagelijks hebben. De reacties vielen plots stil nadat ik ook reageerde. Wellicht was mijn stokje iets te pijnlijk: ik had namelijk gezegd dat die unique visitor-cijfers heel relatief waren. De meeste bezoekjes duren namelijk welgeteld 0 seconden. Elke keer wanneer iemand met zijn muis over een linkje naar je blog zoeft wordt dat door de Statcounter geregistreerd als een bezoek. Eentje van 0 seconden dus. Die mededeling was blijkbaar nog een groter taboe dan de lage bezoekcijfers an sich.


Toch is die Statcounter een geweldig speeltje dat ik zonder dat stokje van Koen nooit had geïnstalleerd. Je leert er bijvoorbeeld uit waar je lezers, de échte dan, zich geografisch bevinden. Zo is er een vaste bezoeker uit San Fransisco, Californië. Hij of zij werkt bij Levi Strauss en leest meerdere keren per week deze blog. Begot geen idee wie het is.

Ik kan ook zien wanneer mijn lieve broer Hans deze weblog bezoekt. Of dat veronderstel ik toch wanneer er een virtueel lampje gaat branden ter hoogte van Hyderabad in India.


Het is ook leuk en interessant om te zien waar je bezoekers vandaan komen. Zo kreeg ik een tijdje geleden opvallend veel bezoek via www.kerygma.be. Dat is de blog van de mysterieuze Ilse. Ze werd plots minder mysterieus toen ik te weten kwam dat het de madam van die andere Henk was. Ze was zo sympathiek geweest om haar bezoekers warm te maken voor den deze.


Het allerinteressantste - en tegelijkertijd ook meest relativerende - onderdeel van de Statcounter-gegevens is echter de recent keyword activity-statistiek. Je leert er uit met welke zoektermen internetgebruikers bij jouw blog terechtkomen. Uiteraard zijn er die heel bewust op zoek gaan naar "henk de corte" of zelfs "zouden we dat wel doen". Ik krijg ook opvallend veel bezoek van mensen die "Lisbeth Imbo", "Jan Hautekiet" of "Radio Plasky" intikken, vooral in dat eerste geval is dat wel geestig, nietwaar? Maar wat moet je denken van mensen die hier terechtkomen nadat ze in google deze zoektermen hebben ingetikt:

  • "vasectomie"
  • "mijn vrouw is een keer vreemd geweest zal ze dat nog ooit doen" (!)
  • "hoofd scheren"
  • "duffel seks" (!)
  • "verliefd op een autist"
  • "rik torfs*telefoonnummer"
Statcounter geeft je zelfs het IP-adres dat bij die bezoekers hoort. Alleen jammer dat het opvragen van de persoonsgegevens bij dat IP-adres enkel door politiemensen kan. Of kennen echte bloggers daar ook een truukje voor?




2 opmerkingen:

Onbegonnen Werk zei

Mijn nieuwe blog kan wel wat hulp gebruiken om het aantal bezoekers op te krikken. Dus surfen maar!

henkdecorte zei

@onbegonnen werk
Na een snelle blik op je blog: leuke stukjes, maar ik heb het toch liever niet anoniem. Dat is flauw.