het leven volgens henkdecorte

08 juli 2008

Onwaarschijnlijke cijfers

Uit een onderzoek van de universiteit Leuven is gebleken dat jongeren die voor het eerst mogen kiezen vooral rechts (33% op het Belang!) en populistisch stemmen of zouden stemmen.

Yvan De Vadder heeft het mooi samengevat. Hij is voor de gelegenheid op Rock Werchter aan de jongeren zelf wat uitleg gaan vragen. Allez, 't is te zeggen: hij heeft een jongere journalist dat laten doen. Ik viel steil achterover van het resultaat.

Ik onthou vooral die "Waarop ik zou stemmen? Op het Vlaams Belang zeker? Ik ken daar niet zo veel van maar iedereen stemt daar toch op?" en die "Ik woon in Izegem, dat is een n-va dorp en dus stem ik ook n-va."

Dat jongeren zich makkelijk laten beïnvloeden door populisten als Steve Stevaert (vorige onderzoek) en JM Dedecker (deze keer) valt nog enigszins te begrijpen. Dat ze bewust racistisch of vlaams-nationalistisch zouden stemmen eventueel ook nog. Maar dat ze zelfs niet nadenken over hun stemgedrag en blind de massa volgen is toch wel heel erg. "Ge moest u schamen!" zeiden ze vroeger. Of is dat ook al ouderwets?

En dan die andere cijfers uit dat onderzoek: als de kiesplicht vandaag wordt afgeschaft gaat nog slechts 40% altijd stemmen, bijna 30% zou nooit meer gaan stemmen. Het effect op de uitslag is spectaculair: Dedecker en het Belang verliezen resp. een derde en een zesde van hun kiezers. Groen! zou relatief gezien 50% stijgen. Eindelijk iets wat dat uitroepteken achter de naam kan rechtvaardigen.

Dus: afschaffen die kiesplicht en de kiesgerechtigde leeftijd weer optrekken naar 21 jaar. Nu!

2 opmerkingen:

Aïda zei

Ik val eigenlijk wel steil achterover van uw oproep om de kiesplicht af te schaffen.

Deze resultaten lijken me eerder een stimulans om politiek interessanter, duidelijker én aantrekkelijker te maken voor de burger.

Maar neem het eigenlijk eens iemand kwalijk dat hij/zij momenteel, na alweer een jaar gestuntel "foert" zegt.

henkdecorte zei

@aïda
wat is (in deze tijd) nog een argument pro kiesplicht?
Met een kiesrecht kan toch nog altijd iedereen die dat wil 'foert' zeggen in het stemhokje?
Het gaat er mij om dat wie toch geen moeite doet om na te denken ook niet hoeft te gaan stemmen.