het leven volgens henkdecorte

14 juli 2008

Serendipiteit

Volgens Van Dale is serendipiteit de gave om door toeval en intelligentie iets prettigs te vinden waarnaar men niet op zoek was. Het zou mooi zijn als ik die uitleg toevallig had ontdekt, bijvoorbeeld door in Van Dale te zoeken naar het woord serenade of sereniteit, ik zeg maar iets. Maar neen, ik kende het woord en de betekenis ervan al. Jammer.

In dit internettijdperk zou de definitie moeten worden aangepast. Er zou nu moeten staan: door toeval, intelligentie of simpelweg door het surfen iets prettigs enz.. Want geef toe: wat is surfen anders dan op sites terechtkomen waar je helemaal niet naar op zoek was? Beginnen met het googlen naar "Stany Crets stem Brother Bear" omdat je niet meer op het beest 'eland' kan komen en dan eindigen bij de wondermooie boezem van Gemma Atkinson Dat is toch de essentie van surfen op het internet? En dus is serendipiteit al meteen veel minder bijzonder dan vroeger.

Maar dat was buiten dit YouTube-filmpje gerekend:



Ik zocht op het inernet naar beelden van rugbyspelers die - voor de sport - op elkaar duiken en dan één grote wriemelende hoop vormen. Ik bespaar jullie even de uitleg waarom dit een professionele zoektocht betrof. Ik zocht dus vechtende rugbyspelers maar ik vond een aprilvis. Als je goed kijkt zie je rond 1'40" in het filmpje de presentator in de studio zitten met een gigantische papieren vis op z'n rug. Het vreemde is dat er nergens bij de 'read more' of de comments iets over terug te vinden is. Die gaan enkel over het rugbyspel en de gasten in de studio. Ben ik de eerste die die vis gevangen heeft? Is dit nu meta-serendipiteit?

Geen opmerkingen: