het leven volgens henkdecorte

14 augustus 2008

James Brown is dead (maar toch niet helemaal)

Een van de eerste posts op deze blog (ik weet dat het 'dit' blog moet zijn, maar dat druist echt té veel in tegen mijn taalgevoel) ging over de strijd om het lijk van James Brown. Drie maand later werd het tijdelijk begraven. Tot zijn mausoleum klaar is, dat spreekt.

Een tijdje nadat ik dat bericht had geschreven raakte ik in de ban van de foto die ik er had bijgepost. James, mooi opgemaakt maar toch duidelijk dood, opgebaard op een wit satijnen laken. Ooit de funkiest man alive, nu ijzingwekkend stil.

Om de een of andere reden heb ik toen besloten om die foto te gebruiken als bureaublad op de thuis-PC. Iedereen die die foto ziet heeft er commentaar op. De meesten vinden het maar vreemd, zo'n opgebaarde dode op je computer, zelfs al is het dan James Brown. Een kennis wiens vader pas enkele dagen geleden overleed was er zelfs duidelijk van geschrokken. Begrijpelijk.

Ook de kinderen bleven er maar vragen over stellen. "Maar wie is dat toch papa, die James Brown?" Gisteren heb ik hen eindelijk een introductie tot de man gegeven. De klassiekers 'I feel good' en 'Sex Machine' veroorzaakten niet meer dan wat goedkeurend gemompel maar echt enthousiast werden ze pas met dit geniale filmpje: James Brown geeft dansles.

Geen opmerkingen: