het leven volgens henkdecorte

01 augustus 2008

Soms sneeuwt het in de lente

Bart Peeters blijft een intrigerende figuur. Pas veel later dan voorzien beluisterde ik daarnet de Radio1-uitzending 'Helden' over Prince.
Fijne uitzending trouwens, maar daar wil ik het nu even niet over hebben.

In die uitzending over Prince spelen ze 'Soms sneeuwt het in de lente', een redelijk vrije interpretatie van Bart Peeters van 'Sometimes it snows in April'.

Ik ben een geweldige fan van Prince, iets minder enthousiast dan 20 jaar geleden, maar toch. Nog steeds. Bart Peeters is ook een geweldige Prince-fan, dat wist ik al een tijdje. Het straffe is dat we zelfs min of meer dezelfde - niet evidente- favoriete nummers hebben. Op zijn cd 'Het Plaatje van Bart Peeters' staat niet alleen die mooie maar veel te vaak op de radio gespeelde cover van 'Starfish and Coffee' maar blijkbaar ook- ik wist het eerlijk gezegd niet - die 'Soms sneeuwt het in de lente'.

Toen ik het hoorde in 'Helden' geloofde ik mijn oren eerst niet. Die tekst?! Had ik echt gehoord wat ik dacht gehoord te hebben? Ja dus. Ik heb 'm even opgezocht


De lente was nochtans mijn favoriet seizoen
Vanwege veel pastel en weinig schril
De Fallus Impudicus staat dan in bloei
Wat Jan De Wilde daar mee zeggen wil

Dat weet ik niet maar zelfs overdag is er maneschijn
En rozegeur en alles wat je wilt
Je ziet koppels en hun haar zit goed ze hebben het voor mekaar
Maar heel soms durft het sneeuwen in April

Soms sneeuwt het in de lente
Soms is een spits doodsbang
Doodsbang dat hij ernaast zal knallen
En goeie dingen duren zelden lang

En Gert Verhulst vroeg aan Robert hoe het zit maar
Zijn lied was klaar het was mooi maar idioot
Want in zijn nummer voor de derde Samsonplaat
Ging Samson in de derde strofe dood

Soms sneeuwt het in de lente
Wat Gert Verhulst erover vond
Dat dat misschien een soort van hint was
Begreep hij niet want dat begreep geen hond

Wat een tekst! Voer voor een privé-detective met enigmatiek als hobby. Dat van Jan De Wilde is nogal simpel. De fallus impudicus (stinkende lul) is de stinkzwam.

Maar wat hij daar schrijft/zingt over Gert Verhulst en Robert (Mosuse, I presume) is toch wel heel vreemd. Ik veronderstel dat Robert om den brode liedjes schreef voor de Samson&Gert-cd en dat daar iets moet gebeurd zijn tussen Robert en de baasjes van Samson. Robert had een lied geschreven waarin Samson doodging. Maar hoe reageerde Gert Verhulst daarop? En neemt Bart Verhulst iets kwalijk? En waarom zingt Bart daarover in een liedje? En waarom in een Prince-cover? En zou 'Bij Heidi in Tirol' op Samson&Gert 5 misschien een compositie van Prince Roger Nelson zijn? Zou Bart het ondertussen al weten van die stinkzwam? Veel te veel vragen om gezond te zijn.


1 opmerking:

Aïda zei

Soms voelt Bart zich ook schuldig over zijn veelvuldige presentatorgelul op populaire zenders en als tegenwicht zit hij ondertussen zulke teksten te bedenken.

En eigenlijk wil hij enkel maar zanger zijn en tekstschrijver.

Zoiets. Denk ik dan.