het leven volgens henkdecorte

06 september 2008

Friedl'

Morgen begint Friedl'. Dat is het nieuwe programma van Friedl' Lesage op Radio1. Het is lang geleden dat een Radio1-programma nog zoveel promospotjes op tv waard was. Zelfs Louis Tobback werd bereid gevonden zijn stem, gezicht en cultureel gewicht in de strijd te gooien om Friedl' te lanceren.



Zoveel aandacht schept hoge verwachtingen. Bovendien heeft Friedl' Lesage er ons twee seizoenen lang aan herinnerd dat het beste nog moest komen, ik veronderstel dat ze daarmee dit programma bedoelde. Zondagochtend negen uur. Als ik geen dochtertje had dat mij elke dag rond halfacht wakker 'papaaa'-de, ik had mijn wekker al gezet.

Maar. Er is iets met die titel en die ondertitels. Friedl'. Een leven in boeken. Alleen in je boekenkast kan je niet verbergen wie je bent.
Ten eerste die Friedl' (ja dat accent staat daar raar en ook wel verkeerd maar mevrouw Lesage staat er op) . Zo'n eigen voornaam als titel van je programma staat toch een beetje haaks op de (vermeende?) intentie om vooral de gasten en hun verhalen te laten schitteren. Het zal wel marketing zijn: Friedl' als sterk Radio1-merk. Je moet natuurlijk wat geluk hebben met zo'n voornaam. Oprah, Mike en Goedele hadden dat geluk ook. Een programma met 'Jan', 'Koen' of 'David' zou al veel minder kans maken.
Soit, het is toch vooral die tweede ondertitel of catchphrase die mij intrigeert. Lees 'm samen met mij nog eens heel rustig na: alleen in je boekenkast kan je niet verbergen wie je bent.
Los van de vreemde zinsconstructie gaat die zin ervan uit dat we allemaal iets te verbergen hebben. Wellicht is dat ook zo, zelfs de gasten van Friedl' Lesage. Maar die zin gaat er ook van uit dat de inhoud van een boekenkast iemands ware zijn naar boven brengt én dat alleen die boekenkast dat kan. Toch een beetje onnozel he? Alsof boeken belangrijker zijn dan foto's, cd's, DVD's, brievendozen, diploma's, een interieur, een vriendenkring, een stamkroeg en medisch dossier samen. Niet dus.
Bovendien staan in elke boekenkast een paar afleiders. Gekregen boeken bijvoorbeeld. Die zeggen meestal meer over de schenker dan over de ontvanger. Of boeken die je wel gelezen hebt maar helemaal niet goed vond. Of boeken die je beroepshalve moest lezen, boeken die je voor een prikje op de rommelmarkt kocht, boeken die er gewoon nog staan omdat je nu eenmaal geen boeken weggooit. Al die boeken verbergen vooral wél wie je bent.
Enkel in het geval van een analfabeet verraad zijn lege boekenkast heel veel. Maar die mag dan ook bij Friedl' niet binnen.
Karel De Gucht is morgen de eerste gast. Ik ben benieuwd welke boeken hem zullen verraden.

2 opmerkingen:

Sam De Graeve zei

'Allemaal Sam' vond ik als titel van een programma minder geslaagd. Ook al omdat er geen Sam te bekennen viel.

henkdecorte zei

@Sam
Zou 'Niemand Sam' dan beter geweest zijn?