het leven volgens henkdecorte

08 september 2008

Snelverkoop

Het was een licht surrealistische ervaring. Ik probeer het chronologisch weer te geven.

Op zondagochtend aan de ontbijttafel beslissen we om de tweede auto (die sinds onze verhuizing niet meer echt noodzakelijk is) te verkopen. Na het afruimen zet ik de PC op, maak een profiel aan op www.autoscout24.be en plaats een gratis advertentie. Zonder foto, voorlopig. Die kan ik er later nog aan toevoegen. Ik controleer of de advertentie geen fouten bevat. Ik kan zien dat de advertentie na amper 3 minuten al 39 keer bekeken werd. Klopt dat wel? We zullen wel zien wat het wordt. Die auto staat niet in de weg, ik geef mezelf een maand om hem te verkopen, tegen dan moet ik mijn verzekering vernieuwen, dat is misschien wel een soort deadline.

Enkele minuten later biept mijn gsm. Een sms van een onbekend nummer. ‘Bonjour vous toujours la voiture merci’ staat er letterlijk. Ik zie op tegen een dialoog tussen 2 mensen die allebei slecht Frans spreken en kijk even de kat uit de boom. Amper 5 minuten later rinkelt diezelfde gsm. Het is een oproep van de SMS’er van daarnet. Ik neem op. Ja hij staat nog te koop…Neen hij is 9 jaar oud en dus niet helemaal deuk- en krasvrij, maar de motor doet het nog prima… Ja ik ben thuis…Okee, ik sms zo meteen het adres door en ik wacht met verkopen tot u bent langsgeweest. Tot zo meteen. (maar dan in een slecht soort Frans uiteraard)
Op dat moment schiet ik in actie. Daar waar ik dacht nog een hele namiddag voor te hebben moet nu binnen de 20 minuten gebeuren: auto leeghalen, auto stofzuigen, auto oppoetsen. De binnenkant bedoel ik. Aan de buitenkant valt niet te beginnen. Gelukkig heeft het de hele nacht geregend, hij ziet er ‘nat’ beter uit dan ‘droog’.

Net op het moment dat ik verlengdraad en stofzuiger weer naar binnen sleur rijdt er een auto met twee allochtonen in stapvoets voorbij ons huis. Dat moet de beller van daarnet zijn. In de volgende 6 minuten groeten we elkaar, wordt de auto gecontroleerd, komen we een prijs overeen, worden de nummerplaten afgevezen, improviseer ik een verkoopsdocument bij elkaar en krijg ik het geld cash overhandigd. Bonjour, bonne chance avec la voiture. Vanuit het deurgat werp ik nog een laatste blik op het groene monster dat 9 jaar lang mijn vervoersmiddel was. Terug binnen kijk ik even naar de klok. Een minuut of 34 schat ik. Dat is de tijd die verlopen is sinds het aanklikken van het linkje ‘plaats uw eigen advertentie. Gratis’.

Geen opmerkingen: