het leven volgens henkdecorte

03 september 2008

Verwarrende cijfers

Marouane Fellaine voetbalt vanaf nu niet meer voor Standard maar voor de Engelse topploeg Everton. Dat is minder goeds nieuws voor zijn supporters maar wel goed voor hem en blijkbaar ook voor Standard. Het feit dat er nu een gigantische leegte gaapt in hun middenveld wordt blijkbaar ruimschoots gecompenseerd door het geld dat ze aan de transfer verdienen. "Met die 20 miljoen euro kunnen we 4 jaar zonder verlies draaien" liet de directeur van Standard weten.

Ik heb niks tegen hoge transferbedragen, zelfs niet als die naar het absurde neigen. Het is mijn geld niet en het is geen belastinggeld dus zijn het strikt genomen ook mijn zaken niet. Dat wil echter niet zeggen dat ik geen recht heb op correcte informatie. Meer nog: zelfs als ik die informatie niet eens wil kennen heb ik recht op de waarheid.

Ik verklaar mij nader: Marouane zal veel geld verdienen in Everton. En zelfs al speelt hij niet, is hij maandenlang gekwetst of scoort hij elke week een own-goal, de miljoenen zijn verzekerd. En nogmaals: het zijn mijn zaken niet en dus hoef ik niet te weten hoeveel hij precies verdient maar ik kwam het ongevraagd te weten dankzij de berichtgeving op radio, tv en internet. Het straffe is nu dat ik begot nog altijd niet weet hoeveel hij exact verdient. Om 7 uur 's ochtend op de radio was het "90.000 euro per week", wat niet slecht is. Om 8 uur was het plots "90.000 euro per maand", wat nog altijd niet slechts is maar toch al 4 keer minder. Omdat ik mijn eigen oren niet altijd kan vertrouwen, zeker niet om 7 uur 's ochtends, keek ik het na op het internet. Bij sporza.be was het "90.000 euro per maand" maar in Het Nieuwsblad was het dan weer "per week". Ik hoop dat Fellaini het zelf goed weet, het zijn tenslotte toch zijn zaken.

En kijk, hier geeft hij zelf uitsluitsel: het is niet 90.000 euro per week, ook niet per maand. Het ligt er ergens tussenin: 55.000 euro per week.

Geen opmerkingen: