het leven volgens henkdecorte

21 oktober 2008

Het Laatste Uur

Sinds september heeft Koen Fillet een geweldig stuk speelgoed op de radio. Hij mag in het allerlaatste uur van de laatste dag van de week volledig zijn goesting doen. Geen enkele marketeer uit het directiecomité van de de VRT of muziekcördinator die zich moeit. Hij is daar blij mee, je hoort dat eraan.

In Het Laatste Uur vraagt hij de luisteraars om zelf een stukje presentatietekst in te lezen en dat dan als MP3 of wav-file in te sturen. Het resultaat is een soort web2.0-versie van een radioprogramma. Hij heeft het zelf ooit user generated radio genoemd. Dat had hij wellicht opgevangen in een uiteenzetting van een marketeer uit het directiecomité. Hij bedoelde gewoon een verzoekplaatjesprogramma met een thema. Het resultaat is ook een verzoekplaatjesprogramma met een thema, maar wat voor een! Een uur lang muziek die je anders bijna nooit hoort op Radio1 én die nochtans het luisteren waard is. En dat gecombineerd met bijzonder interessante verhaaltjes van fijne mensen, de ene al wat bekender dan de andere. Koen selecteert, vult aan waar nodig, voorziet het geheel van intro, tussenvoegsel en outro en geniet hoorbaar van het resultaat.

Sinds enkele weken ben ik niet enkel vaste luisteraar maar ook generator. De kriebel om zelf een bijdrage te leveren bleek groter dan de technische drempel om zo'n mp3-tje te fabriceren. Het thema 'tijd' bracht mij terug naar een oud lief en haar vader, de man die overal te vroeg arriveerde. 'Film' katapulteerde mij naar de Brusselse cinefiele bioscoop waar ik het had aangedurfd om een vraag te stellen aan regisseur Hal Hartley. 'Liegen en bedriegen' deed mij een song van Prince herontdekken op een cd die ik wel gekocht had maar blijkbaar nooit echt beluisterd. Het is vreemd welke bijwerkingen dat programma op mij heeft: van zodra Koen een nieuw thema bekendmaakt ga ik met mijn ingebeelde vinger mijn virtuele cd-kast af. Mijn cd's zitten namelijk nog altijd in een stapel onuitgepakte bananendozen. Van zodra ik een paar dingen heb opgerakeld zoek ik op het net naar bevestiging van mijn vermoedens en herinneringen. Na al die tijd ontdek ik plots teksten en verwijzingen in songs die ik nooit eerder had gehoord of vermoed. Dankzij Het Laatste Uur herontdek ik mijn eigen cd-collectie. Wat zal dat worden als ik écht begin uit te pakken?

Het komende Laatste Uur heeft als thema 'Wals'. Dat doet me denken aan mijn bezoek aan het knusse vrijgezellenappartement van Frank Vander Linden in Brussel, ergens halverwege de jaren negentig. Ik had toen het voorrecht eenmanspubliek te mogen zijn voor een vreemde versie van Dit is mijn huis in driekwartsmaat.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb dat gehoord van Frank Vander Linden toen ik zondagavond in de auto zat. Ik vond het mooi.

henkdecorte zei

@anoniem
Alle lof naar Frank. Ik was enkel bevoorrecht getuige.