het leven volgens henkdecorte

06 oktober 2008

Nodig is nog altijd niet nodig

Een 24uren-staking zorgt bij mij altijd voor onnodige irritatie. Ik hoor de hele dag lang op de radio dat die staking voor de 'nodige' vertragingen, de 'nodige' problemen en de 'nodige' files zorgt.
Die dingen zijn helemaal niet nodig. Ze zijn misschien wel voorspelbaar of onvermijdelijk of extra of uitzonderlijk maar nooit nodig.
Ik heb dat hier al eens geschreven, maar blijkbaar is het nog eens nodig. Of vereist. En nu ga ik de nodige verderzettingen doen van mijn werk.

UPDATE: de VRT-taalraadsman heeft mij laten weten dat 'de nodige' in de betekenis van 'de daarbij horende' wél kan maar dat ze nog niet is opgenomen in Van Dale. En dat het licht ironisch bedoeld is. Zal ik dan maar met een licht ironisch bedoeld 'tja' eindigen?

Geen opmerkingen: