het leven volgens henkdecorte

03 november 2008

Driewerf Grant Hart

De drummer van Hüsker Dü. Dat is de omschrijving die je meestal nodig hebt om mensen uit te leggen wie Grant Hart is. Meestal helpt zelfs dat niet.

Ik noem mezelf niet vaak een 'fan', maar in het geval van Grant Hart kan ik niet anders. Hoe komt dat? Dat weet ik zelf niet goed. Hij is even sympathiek als een deurwaarder met een ochtendhumeur, zijn beperkte humor is meestal zuiver cynisme, zijn interviews zijn ernstiger dan een persconferentie van Fortis en hij heeft niet echt een leuk snoetje.
Zijn muziek? Ik hou van de meeste van zijn platen, en er zitten onwaarschijnlijk straffe rocksongs én bloedmooie ballads in zijn repertoire. Maar er zit ook veel kaf tussen het koren.

En toch, ik ben dus een fan.

Het is begonnen met het optreden van zijn toenmalige band Nova Mob op RockHerk, bijna 20 jaar geleden. De grote broer van mijn beste vriend had iets gezegd waarin de woorden drummer en Hüsker Dü verwerkt zaten. Het zei en deed me niet veel. Ik hoorde een goeie band met setvige nummers, niets meer, niet minder. Tot die niet zo sympathieke frontman plots problemen kreeg met zijn versterker. De problemen escaleerden en mijnheer Hart hielp zijn versterker finaal naar de vaantjes door 'm de frontstage in te keilen. Het publiek en de rest van de groep stond erbij en keek ernaar. Wat deed Grant Hart? Hij kwam op de rand van het podium staan en begon aan een volledig a capella-versie van 'The Main'. Zonder enige versterking, op een rockfestival, in openlucht. Ik weet niet hoe ver een mond kan openvallen van verbazing, maar toen zijn er records gebroken.

Sinds dat optreden heb ik Grant Hart nog een vijftal keer zien optreden, een paar keer met Nova Mob, een paar keer solo. Meestal aan de gitaar, soms achter de drums. Die optredens leverden momenten op die varieerden van pijnlijk tot grandioos, van zielig tot - jawel - sympathiek. Je weet nooit wat je kan verwachten. Wacht 'ns, misschien is dat wel het codewoord voor mijn 'fan' zijn: onvoorspelbaarheid. Zou het?

Deze week komt Grant Hart drie keer naar ons land. Zaterdag op De Nachten, zondag in de Handelsbeurs en op 12nov in het Stuk in Leuven. Stel uzelf niet de vraag "Zou ik wel gaan?". Stel uzelf de vraag "Hoeveel keer zal ik gaan?"

Hier een elektrische versie van The Main, met Grant uitzonderlijk nog 'ns achter de drums.


Geen opmerkingen: