het leven volgens henkdecorte

07 november 2008

Echt nieuws en rating drie

Een hele tijd geleden, toen ik me nog boos maakte om die idiote titel van de nieuwe nieuwssite van de VRT, ontdekte ik per toeval dat er zoiets bestond als nieuws.be. Die site was toen nog compleet blanco. Een beta-versie noemen nerds zoiets geloof ik.
Na veel gedoe over auteursrechten (of ook niet) is die site ondertussen écht van start gegaan. En kijk: waar bots ik vandaag op? Op mijn eigen stukje over de slechte reclame van George Washington. Dat is schrikken en lachen tegelijkertijd, het lijkt wel een horrorfilm met Kurt Rogiers in de hoofdrol.

Nieuws.be haalt dus zijn zogezegde nieuws bij onnozele blogs als deze. Omdat ze daar bij nieuws.be zelf ook wel weten dat niet alles op het net te vertrouwen is hebben ze een rating-systeem opgesteld. Zo kan je als nieuwsgierige bezoeker inschatten in hoeverre het bericht dat je net hebt gelezen zever is. Ik krijg in dat systeem een rating:3 mee. Een schaal is pas bruikbaar als je een referentie hebt en dus ben ik even gaan kijken naar de ratings van enkele andere bronnen. Zeer interessant! En het vraagt om een overzichtje:

Belga krijgt een 10. Lijkt logisch, degelijkheid loont. Knack, volgens Noel Slangen een blad vol pure roddel en laster, krijgt een 8, zelfs als het een stuk van Dirk Draulans is. Het Nieuwsblad krijgt ook een 8, net als Humo, Gazet van Antwerpen en eurosong.be. NRC Handelsblad en DeStandaard krijgen een 9, De Telegraaf maar een 7.

Ik krijg dus een rating 3 , Zoudenwedatweldoen? wordt even betrouwbaar ingeschat als bijvoorbeeld cafe swa , Dirty Jos en Jatarara. Bien étonnés de se retrouver ensemble.

Het kon nog slechter, zo blijkt. OpenVLD krijgt voor dit persbericht slechts een 1. Een één!Dat is exact dezelfde betrouwbaarheidsscore als sex.blog.nl voor haar bericht over de dildo-jumpwedstrijd op de eroticabeurs van Hasselt. Dat komt ervan als je je persberichten laat schrijven door Noël Slangen.
Die 1 van de OpenVLD intrigeerde mij. Toen merkte ik dat ook persberichten van Groen!, CD&V en Vlaams Belang met de laagste betrouwbaarheid werden gekwoteerd. Misschien is dat wel zo slecht nog niet. Toch vreemd dat deze post van de persoonlijke blog van Caroline Gennez dan plots een 8 krijgt.
Er staat op nieuws.be ook een bericht met als bron de website sterrennnieuws.be. De betrouwbaarheids-rating bij dat bericht is 0 (nul!!). Waarom zet een nieuwssite een bericht op zijn pagina's waarvan hij zegt dat het NIET te vertrouwen is? Zelfs bij deredactie.be zouden ze dat niet doen.

Jammer dat er geen rating te vinden is voor deze site. Die pretendeert namelijk het enige échte nieuws te brengen. Dubbel jammer dat hij niet meer geupdatete is sinds februari 2007. Kortom: er is geen betrouwbaar nieuws meer.
.
UPDATE: net ontdekt dat mijn post over de Humo-verkoop ook al op nieuws.be stond. Zouden ze deze ook klakkeloos overnemen? Dat zou pas meta zijn.
UPDATE2: Ze hebben het gedaan!!! nu valt mijngat helemaal open.

2 opmerkingen:

Geert S. Simonis zei

Hey,

Mijn blogberichten verschijnen ook op Nieuws.be maar ze hebben eerste vriendelijk gevraagd of dat mocht.

henkdecorte zei

bij mij niet. Blijf het zeer absurd vinden dat ze zelfs deze hebben overgenomen. Dat is meta-meta.