het leven volgens henkdecorte

18 mei 2009

Negers zijn toch maar slechte apen

Er was een probleem met de deuren van de trein. Enkel die van de treinbestuurder zélf ging nog open en dus moesten alle reizigers langs die ene deur met de wel heel steile treden de trein op. Eigenlijk was dat wel leuk, er werd gelachen om het vreemde voorval. Niemand deed er moeilijk over, zelfs niet over het feit dat de trein door dat hele gedoe ook tien minuten vertraging had.

Tot de stationschef/onderstationchef/perronverantwoordelijke/weetikveel van het NMBS-station in Denderleeuw het nodig vond om een opmerking te maken. Een wat oudere man had een zwarte vrouw met twee kleine kinderen spontaan geholpen bij het beklimmen van de moeilijke treden. Die NMBS-man vond het nodig om daar een grapje over te maken. Ik citeer hem letterlijk: "In de bomen klimmen moet ge ze niet leren maar om een trapke op te stappen hebben ze ons wél nodig." Ik wist niet wat ik hoorde. Voor mij mag humor ver gaan, en af en toe een relativerende mop moet kunnen, zelfs een racistische. Dit was er echter zo ver over dat ik het niet laten kon om hem te laten merken dat ik niet opgezet was met zijn opmerking. Hij schrok heel even van mijn wellicht onverwachte reactie maar het sluiten van die ene deur maakte dat geen van beiden nog de kans kreeg om een discussie te starten.

Mijn dochter van 10 vroeg mij in de trein wat er scheelde, ze zag aan mijn gezicht dat ik razend was. Maar we waren op weg naar een feestje en dus begon ik snel over iets anders. We waren op weg naar een feestje onder het Atomium. Het werd een leuk feestje. Er was zon, er was muziek en er was een aangename sfeer. Wat zeg ik? Er waren zelfs negers die dansten op de muziek van Laura Lynn. Eat your heart out, mijnheer de NMBS'er. Dàt is ons land. Dat is MIJN land. En ook dat van die zwarte apen, zelfs al kunnen ze dan niet meer zo goed klimmen. In het uwe WIL ik niet eens wonen.

2 opmerkingen:

mie zei

awel daar krijg ik nu een krop van in mijn keel. Van zoveel moed om het tegen die NMBS-weetikveel op te nemen en van zoveel geloof in een multiculturele samenleving.
Er is nog hoop voor na 7/06

henkdecorte zei

@mie
Jij spreekt van moed. Eigenlijk was het gewoon razernij, even vaak ben ik ook maar een lafaard die doet alsof hij niks gehoord heeft.