het leven volgens henkdecorte

16 november 2009

De schuld van Wilco en filletk

Ben daarnet overstag gegaan. Ik zit nog niet op Facebook, zoals nu ook Sam overweegt, maar ik heb wel al een Twitter-account aangemaakt.

Dat komt omdat omdat filletk via twitter liet weten jaloers te zijn op alle Nederlanders die in Paradiso naar Wilco kunnen gaan kijken. Ik wilde daarop reageren. En - in tegenstelling tot bvb bij deze blog - kun je niet reageren als je niet zelf een account hebt. De truken van de foor, heet zoiets.

Dus: account aangemaakt. Want ik wilde écht reageren. Wilco is namelijk een overroepen groepje. Ik heb recht van spreken, want ik ben vorige week zélf gaan kijken in de AB. Ik hoorde bij momenten straffe songs, een bloedmooie stem van Jeff Tweedy, hemelse samenzang die mij aan Crowded House deed denken en straffe Eaglesiaanse gitaarpartijen (bvb tijdens Impossible Germany) maar ik hoorde helaas ook veel te veel geforceerde breaks, te strak ingestudeerde vreemde outro's, veel te veel rechttoe-rechtaan Amerikaanse Springsteen-rock en vooral: er stonden minstens twee muzikanten te veel op het podium, met name de volledige linkerkant. Twee muzikanten die erin slaagden om alle mooie en noodzakelijke gaten in de songs vol te plamuren met een extra gitaarmuur of een laagje plastieken synths. Bwah!

Een van de mooiste momenten van het concert was het begin van Jesus etc. Tweedy vraagt het publiek om te zingen. De hele zaal zingt heel mooi de volledige tekst, Tweedy begeleidt op gitaar en geniet. De zaal zong bewonderenswaardig juist. En dan gebeurt het: middenin dat zalige moment slaagt de toetsenist erin om een kompleet overbodige laag strijkers-uit-een-doosje te produceren. Zijn 'accentje' overstemde zelfs de samenzang uit de zaal. Wég kippevel. Dankuwel mijnheer de multi-instrumentalist.

Neen, ik begrijp de liefde van vele melomanen voor Wilco niet helemaal. Maar goed, het zal wel aan mij liggen.

Soit, alleen maar om dat ook aan filletk te kunnen zeggen heb ik me dus geaccounted (bestaat dat?) op Twitter. Koen is een zware Twitter-addict. Hij heeft er zelfs zijn ooit zo lezenswaardige blog voor verwaarloosd. Als met de mijne nu hetzelfde gebeurt weet u meteen wiens schuld het is.

Hier, geniet én huiver (vanaf 3'09") mee met Jesus Etc.:




.

Geen opmerkingen: