het leven volgens henkdecorte

03 november 2009

Er zijn geen zekerheden meer

Waar zijn die mannen en vrouwen die altijd zo overtuigd waren van hun grote gelijk? Het lijkt wel of ze een voor een sneuvelen. Waar moet het naartoe als de wereld plots vergeven is van twijfelaars zoals ik?

Wacht, ik zet de instortende zekerheden van de voorbije dagen even op een rij:

- Luckas Vander Taelen heeft plots het minder groene licht gezien en heeft het nu opeens over een gebrek aan normen en waarden bij de jonge Maghrebijnen in zijn Brussel. Ik wacht wel nog op een soort canon van de normen en waarden waar hij aan denkt. Mijn normen en waarden zijn namelijk nogal verschillend van die van mijn racistische buurman, mijn belastingontduikende dorpsgenoten en mijn bekrompen katholieke natiegenoten. We kunnen dat soort dingen maar beter goed afspreken.

- Jacky Mathijssen slaat bij zijn aantreden als nieuwe trainer van Lokeren een soort mea culpa en belooft om nooit meer die arrogante zak te zijn die hij jaren aan een stuk heeft gespeeld. Hij voegt er fijntjes aan toe "want dat was niet de echte Jacky Matthijsen".

- Siegfried Bracke wordt plots een aanhanger van wat hij zelf op de radio vanochtend slow journalism noemde. Het moet niet altijd kort en snedig en simpel en met oneliners van 16 seconden zijn. Sinds vandaag mag het opnieuw uitgebreid en traag. Meer nog, het mag plots weer met inhoud en diepgang. Volgens Siegfried kan diepgang namelijk ook verhelderend zijn. Dat Jef Lambrecht dat in zijn laatste week op de VRT nog mag meemaken! En dat Bracke voor zijn nieuwe ei meer promo-minuten op Radio1 gekregen heeft dan de de gemiddelde partijvoorzitter bij de laatste verkiezingen zullen we maar door de vingers zien.

- Paul De Grauwe, de economieprofessor die er een halve eeuw van overtuigd was dat blauw niet donker genoeg kon zijn heeft in De Standaard gemeld dat hij bekeerd is. De professor heeft ontdekt dat de vrije markt toch niet alles oplost, wel integendeel. Proficiat professor, een mens is nooit te oud om te leren, al is het jammer dat u daarvoor de dure boeken van J.M Keynes nodig had.

- De herhalingen op Canvas zijn pijnlijk eerlijk: Alles Kan Beter is niƩt het geniale humorprogramma dat men mij 10 jaar lang heeft willen doen geloven. Deze herhalingen bewijzen vooral dat dat de combinatie van het uitbrengen van compilaties op DVD en het verstrijken van de tijd ons geheugen geen goed doen.

Kijk, in deze tijden van instortende zekerheden ben ik blij dat Jean-Pierre Van Rossem nog eens in zijn oude gewoonten vervalt. Van Rossem heeft ambras met zijn uitgever en is dus niet welkom op de Boekenbeurs. Leve Jean-Pierre Van Rossem! Weg met de twijfelaars zoals ik!

Geen opmerkingen: