het leven volgens henkdecorte

24 maart 2016

Veiligheidsmaatregelen ja. Maar mag het iets minder onnozel?

“Goeiedag mijnheer, ik ben op de trein gestapt in Denderleeuw met een bom in mijn rugzak en ben hier in het Centraal Station uitgestapt maar niemand heeft mij gecontroleerd. Moet ik misschien eerst naar buiten gaan om dan terug naar binnen te komen zodat u mij kan fouilleren?”

Het lag op mijn lippen, ik heb het wél gedacht maar niét luidop gezegd tegen de soldaat in gevechtstenue daarnet in het Centraal Station in Brussel. Hij stond met het geweer in de aanslag toe te kijken hoe zijn collega’s iedereen die het station binnen wilden komen fouilleerden en hun bagage controleerden.  De soldaat zag er niet uit als iemand die net als ik het absurde van deze situatie zou inzien. En misschien is het ook nog wat te vroeg voor grapjes, zeker cynische.
Maar wat een klucht, een stukje absurd theater, typisch Belgisch surrealisme zouden sommigen met de glimlach zeggen. Ik niet. Dit maakt mij een beetje boos. Die extra veiligheidsmaatregelen in de grote Brusselse stations zijn namelijk complete nonsens.
Honderden mensen staan aan te schuiven om een voor een naar binnen gelaten te worden via die ene ingang die nog gebruikt mag worden, maar wie met de trein aankomt van buiten Brussel of de tram heeft genomen even verderop wandelt zonder problemen het station door.

Natuurlijk begrijp ik dat er na zo’n aanslagen verscherpte veiligheidsmaatregelen worden uitgevaardigd. Zelfs al is dat maar om de angst bij een deel van de bevolking weg te nemen. Daar is niks op tegen. Maar het moet wel een beetje serieus blijven hé.

Gisteravond ongeveer dezelfde idiote situatie aan het Noordstation: terwijl enkele honderden treinreizigers staan te drummen of braaf hun beurt af te wachten om na grondige controle binnen te mogen rijd ik met tram25 ondergronds het station binnen. Met de lange troltrap kom je boven in het station uit. Terwijl mensen gefouilleerd worden om de tram te kunnen nemen wandel ik zonder problemen in tegenovergestelde richting van het MIVB-gedeelte het poortje door naar de grote hal van het station en verder door naar de perrons.  Ik sta middenin het Noordstation en ben nooit gecontroleerd, van hieruit kan ik de massa reizigers zien die nog op hun fouilleerbeurt wachten. Als die honderden wachtenden buiten 200m verder zouden lopen tot aan halte Thomas en daar Tram25 nemen rijden ook zij probleemloos en ongestoord het Noordstation binnen. Ik heb tram25 aan het Meiserplein genomen. Daar werd ik niet gecontroleerd. Aan halte Thomas is ook geen enkele controle.
Voor alle duidelijkheid: ik heb ook geen enkele moeite moeten doen om binnen te geraken, laat staan iets stouts als een roltrap in de verkeerde richting nemen of onder een politielint doorkruipen.

Natuurlijk kan de overheid of het leger onmogelijk alle trein-, tram- en busstations en –haltes controleren. Dat is ook niet nodig. Maar doe dan niet alsof de grote stations veilig zijn door iedereen te fouilleren die de pech heeft via de hoofdingang te willen binnenkomen.
Denken de veiligheidsdiensten dat terroristen geen tramkaartje kunnen kopen? Of dat Denderleeuw of Liedekerke te ver van Brussel liggen om als terrorist daar op een trein te stappen?
Ik wil daarom een oproep doen aan onze veiligheidsdiensten en de bevoegde ministers: Doe ernstige veiligheidscontroles of doe er geen.
Zodat ik niet meer op mijn lippen hoef te bijten als ik een soldaat zijn werk zie doen.





Geen opmerkingen: