het leven volgens henkdecorte

01 januari 2017

Nieuwjaarsbrief voor Radio1

Beste Radio1- bazen,


Ik wens jullie een wondermooi 2017 toe.
Hopelijk is dat nieuwe jaar voor jullie alvast beter gestart dan voor mij.
Toen ik op de eerste dag van dit jaar wakker werd en naar dagelijkse, zeg maar vastgeroeste gewoonte mijn radio opzette kreeg ik het geneuzel te horen van een abt die zich met mij ‘verbonden wist via de radiogolven’ en dan iets begon te murmelen over goede voornemens, de zoektocht van Maria naar de ware reden van het bestaan en het belang van de herders in dit verhaal. Het was al even geleden dat een jaar zo slecht begonnen was.


Ik wens jullie dan ook geweldig veel moed toe in het nieuwe jaar.
Het zal nodig zijn, want als ik het goed begrepen heb wordt 2017 alweer een heel belangrijk jaar voor Radio1. Ik veronderstel dat jullie opnieuw wat wijzigingen zullen doorvoeren in het uitzendschema en ik weet nu al dat jullie elke aanpassing zullen verantwoorden met een verklaring waarin de begrippen ‘luisteraar’, ‘onderzoek’ en ‘veranderende luistergewoonten’ zullen gebruikt worden. Dat is goed, elke beslissing die jullie zullen nemen moet goed doordacht en strategisch te verantwoorden zijn.

Maar mag ik toch even op iets wijzen?
Welke veranderingen of aanpassingen jullie ook invoeren, geen enkele zal geloofwaardig zijn als jullie niet eerst die vermaledijde eucharistieviering op zondag afschaffen.

Je kan op geen enkele geloofwaardige wijze blijven beweren dat de luisteraar belangrijk is als je hem op elke zon- en elke christelijke feestdag wegjaagt door een uur lang een mis uit te zenden.
Voor alle duidelijkheid: de maatschappelijk discussie of een christelijke viering op een openbaar radiostation nog haar plaats heeft in deze religieus overgevoelige tijden laat ik zelfs nog onaangeroerd. Het gaat mij vooral over de radiofonische kwaliteiten van die mis. Want geen enkele verklaring met de woorden ‘luisteraar’ of ‘veranderende luistergewoonten’ in kan van toepassing zijn op een zendschema met eucharistieviering in.

Ik vraag jullie oprecht: is er iemand van jullie, leidinggevenden van Radio1, die op zondag al eens zijn radio heeft laten opstaan tussen 10 en 11u ‘s ochtends?*  Wellicht niet. Begrijpelijk ook, want dat is niet om aan te horen. Als je dat op radiofonische gronden analyseert is dat een uur lang saaie en slecht gepresenteerde inhoudelijke nonsens. Bloedernstig bedoelde nonsens dan nog. Muzikaal (ja, er wordt soms ook in gezongen of een orgel bespeeld) valt het bovendien volledig buiten het Radio1-muziekprofiel, zelfs als je dat van pakweg Wonderland of Luc Janssen er naast legt. Daarbij komt nog dat het hele ding zowaar langer duurt dan de gemiddelde podcast, vandaag klokte de mis af op 54 minuten. Enfin, geen enkele radiomaker die zijn werk au serieux neemt zou zoiets durven uit te zenden. En dus moet het afgeschaft worden.

O ja, ik ken de argumenten die in het verleden gebruikt werden om die mis te verantwoorden: openbare dienstverlening, historisch gegroeid, politieke beslissing,... wel, ze houden in 2017 al lang geen steek meer, toch zeker niet als je rekening wilt houden met de luisteraar, wat jullie toch willen doen, neem ik aan?

Als het om de dienstverlening gaat, zend die mis dan gewoon uit op het veel populairdere Radio2. Of bied ze online aan, vreemd genoeg is op jullie site en in Radioplus ongeveer alles herbeluisterbaar behalve die mis, wisten jullie dat?
Of, mijn ultieme suggestie: laat ze op een C-90 cassettetje persoonlijk bezorgen  aan die 18 luisteraars -ik kan er een of twee naast zitten- die er op zitten te wachten.

Als het om de andere argumenten gaat, dan is het tijd dat jullie enige moed tonen en bewijzen waarom jullie je titel en loon van manager waard zijn. Schaf die mis af en zend op zondagochtend iets uit wat Radio1-waardig is.
Doe het voor de luisteraar. Hij is belangrijk, dat zullen jullie binnenkort ongetwijfeld beweren.


Uw kapoen Henk.

*Ik weet dat jullie niet geluisterd hebben. Speciaal voor jullie laat ik eerstdaags een cassettetje bezorgen met de uitzending van vandaag.

Geen opmerkingen: